Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vakar från sina spakar

/
  • Flygklubben förfogar över två stycken cessnaplan.
  • Termiken -  uppåtgående varma luftströmmar försöker trycka upp planet. Därför blir det turbulens och det lilla planet skumpar uppe i luften.
  • Dagens flygrutt utritad på en karta. Gävle via Hofors upp mot Mohed utanför Söderhamn, därefter åter till Gävle.
  • Den förutbestämda rutten är den rosa sträckningen. Den lila visar hur planet flög.
  • Dick Hansson och Jan Svensson
  • Instrumentpanel

Under sommarhalvåret ökar risken för skogsbrand. Under de varmaste veckorna har brandrisken varit mycket hög.
– Upptäcker vi en brand i ett tidigt skede kan vi spara in kostnaden för brandflyget en hel sommar. Med en tidig insats kanske inte branden hinner sprida sig, säger Dick Hansson.

Annons

Utanför flygklubbens lokaler på Rörberg gör Dick Hansson och Jan Svensson i ordning klubbens Cessna 172 för ett spaningsuppdrag. Det är ett enmotorigt flygplan med fyra sittplatser i. Syftet är att upptäcka skogsbränder i ett så tidigt skede som möjligt.

– Vi flyger på mellan 600-1000 meters höjd. Man ser hur långt som helst, säger Dick Hansson.

Varje morgon fattar räddningstjänstens inre befäl beslut om det ska flygas. I genomsnitt brukar brandflyget upptäcka ett trettiotal bränder årligen. Med hjälp av "blåljusradion" Rakel håller flygbesättningen kontakt med räddningstjänsten.

Upptäcks en rökpelare fotograferas den och skickas direkt från planet till räddningstjänstens inre befäl.

– Det är jätteviktigt att få en tidig signal. Det kan ta veckor att släcka en brand annars, säger Anders Bergström, inre befäl på Gästrike räddningstjänst.

I snitt upptäcks ett trettiotal bränder årligen av brandflyget. I juni månad flög Gävlebygdens flygklubb femtio timmar brandspaning.

Dagens tur går från Gävle via Hofors upp mot Mohed utanför Söderhamn, därefter åter till Gävle. En flygtur på drygt en timme. Vid brandflygspaning ska det alltid ingå minst två personer i besättningen. En pilot och en spanare. Den här gången är det Jan Svensson som sitter bakom spakarna och Dick Hansson som söker efter rök och håller kontakten med räddningstjänsten.

Det skumpar i det lilla planet. Sikten är klar och man ser väldigt långt. Inga rökpelare mot skyn i dag.

Men brandrisken fortsätter att vara hög.

– Vi gör bedömning från dag till dag. Just nu är det hög brandrisk i Gästrikland. Men det kan snabbt ändra sig om det kommer regn, säger Anders Bergström.

Det dussintalet piloter som är engagerade i Gävlebygdens flygklubb fortsätter att vaka så länge som det anses nödvändigt.

Annons
Annons