Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Vem vinner PR-schlaget?

+
Läs senare

GÄVLE / SCHLAGERFESTEN Att få arrangera en delfinal i melodifestivalen är en PR-dröm för många kommuner.
Och alla har de samma mål: att i framtiden locka fler besökare till sina städer.


Frågan är hur Gävle klarar sig i konkurrensen.
Att befästa Gävle som en evenemangsstad.
Det är målet under schlagerveckan i Gävle, enligt kommunens informationschef Anna Östman.
- Vi har haft sex VM under de senaste 14 åren och ett antal stora konferenser. Det är den positionen som vi vill trygga, säger hon.
Precis samma tanke hade Örnsköldsviks kommun som stod värd för förra helgens delfinal. Där avsatte politikerna nära 700 000 kronor till olika kringevenemang och marknadsföring.
- För oss var melodifestivalen bra tajmad. Vi är mitt uppe i ett projekt som kallas "Världsklass 2015" där vi satsar på besöksnäringen, säger Helén Sahlin, informations- och marknadsföringsansvarig i Örnsköldsviks kommun.

Förutom en massa evenemang för kommuninvånarna satsade Örnsköldsvik mycket på bemötandet av artister, låtskrivare och andra inblandade i den stora tv-produktionen.
Nybakade kanelbullar på hotellrummen var ett av många knep för att få dem att tala gott om staden när de åkte hem.
Helén Sahlin berättar nöjt att programledare Kristian Luuk ska ha sagt att "Det är absurt trevligt i Örnsköldsvik".
- Det betyder väldigt mycket för oss. När Umeå hade en delfinal sa programledaren Ola Lindholm att där var så trevligt att han funderade på att flytta dit. PR-företaget Kreab beräknade att det uttalande var värt 1,4 miljoner kronor, säger hon.

Emil Danielsson var spindeln i nätet när Jönköping arrangerade den första delfinalen i slutet av januari.
Han är verkställande tjänsteman i Föreningen för marknadsföring av Jönköping och tycker att de 500 000 kronor som kommunen satsade var väl investerade pengar.
Målet med investeringen var självklart att kommunen skulle få någonting tillbaka, exempelvis ökade skatteintäkter.
- Handlarna har redan gett ett kvitto på det. De har sagt att det var mycket mer folk som handlade i butikerna än under samma helg ifjol, säger han.

I Göteborg, en redan etablerad evenemangsstad som lockar mycket turister, är en delfinal i Melodifestivalen inget som leder till någon större yra, varken bland kommunföreträdare eller göteborgarna.
Inför delfinalen i fjol (för övrigt stadens fjärde) avsattes endast 100.000 konor till kringevenemang enligt Göteborgs-Posten.
I dag anländer så artister, låtskrivare och omkring 200 journalister till Gävle.
Nu är det upp till bevis för kommunen som genom att satsa 600.000 kronor så klart hoppas på att vinna PR-schlaget.
Men vad är det som gör att Gävle skulle dra det längsta strået?
- Vi har ett läge i landet som är perfekt. Det tar 60 minuter att ta sig till Arlanda och snart är den nya motorvägen till Stockholm helt färdig, säger Anna Östman.

Anna Höglund
026-15 96 31
anna.hoglund@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons