Annons
Annons
Annons

Vi i villa – reklam eller samhällsinformation?

Tidningen Vi i villa är reklam, inte samhällsinformation. Det anser en Gävlebo som anmält tidningen till Konsumentverket.

Vi i villa delas ut till alla villaägare i Sverige en gång i månaden. Eftersom den betraktas som tidning och därmed samhällsinformation delas den ut även om brevlådan är märkt med ”Nej tack till reklam”.

Det tycker Gävlebon är att luras.

Han har räknat sidorna i ett nummer och konstaterar att 70 av 90 sidor består av annonser.

– Uppenbarligen direktreklam med väldigt lite samhällsinformation, skriver mannen i sin anmälan.

Enligt Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket, finns det ingen etablerad praxis kring var gränsen mellan reklam och samhällsinformation går.

Direktreklam regleras av marknadsföringslagen, medan gratistidningar kan ges ut med hänvisning till tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Direktmarknadsföringsbranschens egen nämnd har gjort en egen definition som innebär att en tidning måste innehålla en ”icke obetydlig mängd redaktionell text”.

– Vi får titta på varje enskilt fall. Är det en tidning så skyddas den av tryckfrihetsförordningen och då finns det inget vi kan göra, säger Elin Häggeborn.

Om Vi i villa fälls skulle det kunna få konsekvenser för andra direktutdelade gratistidningar som till exempel Mitt Gävle, men Tomas Grönberg, ansvarig utgivare, är inte orolig.

– Jag tror inte det skulle påverka Mitt Gävle. Det är en tydlig tidning.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons