Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigast för Stefan att lära sig leva

GÄVLE
- Jag tycker att vi gjort allt vi kan för honom, säger Anki Gustafsson, rektor för kommunens resursskolor.

Annons
Några detaljer om Stefans skolgång vill hon inte tala om.
- Det skulle vara att utlämna dem för mycket. Det kan jag inte göra.
Skolan har i anmälningar till socialtjänsten pekat på att pojkens största problem är situationen hemma.

Annan åsikt
Socialtjänsten är dock av en annan åsikt, även om man inte heller där vill kommentera ärendet i detalj.
Lars Lodin, områdeschef vid socialtjänsten, bekräftar dock att skolan och socialtjänsten har värderat pojkens mamma på olika sätt. Han säger att hon varit mycket kontaktsökande och mån om att få hjälp för sig och sonen. Bedömningen av hemsituationen tycks inte heller vara densamma.
- Man kan känna starkt för henne på grund av den situation hon är i. Hon känner sig förstås ensam och upplever att det inte händer någonting.

Delat ansvar
Det samhälleliga ansvaret för ett barn som Stefan är uppdelat, något som kan orsaka bekymmer när åsikterna går i sär om vad problemet för barnet är. Skolan har ansvar för den tid som barnen tillbringar i skolan, där har socialtjänsten små befogenheter. Socialtjänstens insatser riktas mot fritid och familjeliv.
Lars Lodin påpekar emellertid att det numera är ett bättre samarbete mellan skola och socialtjänst.
Det säger också Anki Gustafsson som tycker att samarbetet fungerat väl, även i det här fallet.
Lars Lodin konstaterar att det inte är tänkt att en skola ska göra egna socialutredningar. Men det som Stefans mamma uppfattat som en social utredning var en så kallad fallstudie, hävdar rektorn för skolan, även hon tycker att det kanske var olyckligt att den använts som den gjort.

På specialskola
Anki Gustafsson berättar att Stefan snart ska börja på den nya specialskolan. I väntan på det har han skoldagar med en assistent. Det blir mycket friluftsliv men även undervisning, säger hon.
Det stämmer att det är rektorns son som är assistent åt Stefan just nu. Anki Gustafsson menar att man för sådana kortare lösningar måste ta vad man får, att få tag i utbildad personal är helt omöjligt.
Självklart ska Stefan gå i skolan men i hans fall är det viktigast att lära sig leva, hävdar hon.
- Det är svårt att ta till sig någonting i skolan när hela marken gungar.
Anki Gustafsson tycker att det är synd att det inte gjorts en rejäl undersökning om pojken har någon slags beteendestörning.
Hon håller också med om att Stefans mamma inte fått tillräckligt mycket hjälp, tidigt nog.
- Hon har ju slagit larm länge.
KARIN BERGKVIST
026-15 96 63
karin.bergkvist_gd.se
Annons
Annons
Annons