Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

X-Trafiks garanti fungerar

/
  • Arkivbild: NICK BLACKMON Resegaranti. Alla 38 resenärer som på något vis blivit försenade på grund av X-Trafik och begärt ersättning har också fått det.

GÄVLE38 personer har begärt ersättning från X-Trafik sedan resegarantin infördes för en månad sedan.Samtliga har fått ersättning.

Annons
- Vi tycker att resegarantin fungerar bra, säger Lars Björling, marknadschef på X-Trafik.
Den 21 oktober införde X-Trafik en resegaranti som innebär att om en resenär riskerar att bli minst 20 minuter försenad på grund av X-Trafik så betalar X-Trafik taxi till resmålet, dock högst 300 kronor.
Den vanligaste orsaken till att X-Trafik fått betala taxiresor åt resenärerna är tågförseningar, säger Lars Björling.
- Vi sätter inte in taxi parallellt med tåget, men vi betalar taxi när man är framme så man ska komma dit man ska trots förseningen, säger han.

Missade anslutningar
I Gävle har X-Trafik också fått betala ut ersättning i knappt tio fall, därför att resenärerna missat en anslutningsbuss.
- Vi har tydligen problem med dålig koppling mellan linjerna. När en buss är sen ska föraren ropa på den buss som resenärerna ska byta till för att den ska vänta, men det fungerar inte alltid.
- Det problemet vi ska ta tag i på en gång. Vi ska ha ett möte med Swebus på torsdag för att ta reda på vad det beror på. Och det tycker jag visar att resegarantin fungerar precis som det var tänkt, för avsikten är ju att vi ska kunna göra något åt de problem man upptäcker, säger Lars Björling.

Inte heltäckande
Resegarantin är inte heltäckande. Den gäller till exempel inte vid extrem lägenhet eller snöstorm. Men det har hittills inte varit något problem:
- Hittills har det inte varit så dåligt väder att resegarantin inte gällt, trots att det snöade kraftigt i Gävle förra veckan, säger Lars Björling.

INGEGERD SÖRGARD
026-15 96 27
ingegerd.sorgard@gd.se
Annons
Annons
Annons