Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

70 års väntan på ny väg

/
  • Foto: ULF GRANSTRÖM Äntligen. Per Tjerneld läser de gamla handlingarna från 1937 som visar att allt var klart för en ny vägsträckning av riksväg 68 genom Hästbo by.

HÄSTBO
Vägen genom Hästbo är krokig, smal och farlig.
Så har den varit i 70 år.
Per Tjerneld, som bor vid en av de farliga krokarna, tycker att det inte känns som något förhastat beslut att den nu ska byggas om.

Annons
- Inte när man ser att det funnits skäl ända från början av 1930-talet att göra något åt vägen, säger han.
I januari i år sa länsstyrelsen ja till en ombyggnad av riksväg 68 genom Hästbo by i Torsåker. Ett angeläget byggprojekt då vägen genom byn är direkt trafikfarlig, smal och krokig.
I ett bankfack i Torsåker har Per Tjerneld under alla dessa år haft handlingar från sin farfars tid. Handlingar som visar att Vägstyrelsen, nuvarande Vägverket, ställde krav på de väghållningsskyldiga markägarna att bygga en allmän väg från Hästbo till By socken och bredda och dra en ny sträckning genom Hästbo by.
Ett beslut från 1936 gav de väghållningsskyldiga rätt till tvångsinlösen av mark från markägarna för den nya vägen. 21 markägare var för vägprojektet och godtog tvångsinlösen. Endast kvarnägaren motsatte sig. Det var för dåligt betalt. Han krävde en krona per kvadratmeter. Genom domstolsbeslut från 1937 blev han skyldig att ställa sin mark till förfogande, men han fick bara fem öre för vall och äng, 10 öre för åkermarken och 50 öre för tomtmark vilket var mer än övriga markägare.
Men trots att allt var klart för en breddning och ny sträckning av vägen blev det inget vägbygge. Kriget kom emellan.
- Men nu ska väl inget kunna hindra en ombyggnad längre, säger Per Tjerneld.
Han pekar på länsstyrelsens senaste förslag till prioritering av pengar till vägar där riksväg 68 ligger högst. Går allt enligt planerna ska vägbygget börja redan nästa år.
Riksväg 68 är uppdelad i två etapper: Den första, åren 2004-2006, innebär sju kilometer helt ny väg från Vallbyheden och vid sidan av Hästbo till en kostnad av 59 miljoner kronor.
Etapp två är ungefär lika lång och sträcker sig från Hästbo till Dalgränsen. Här blir det en breddning av vägen och den delen är kostnadsberäknad till 62 miljoner.

ULF GRANSTRÖM
Annons
Annons
Annons