Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Brobytet attraktion i Torsåker

+
Läs senare

TORSÅKER
Det var många torsåkersbor som kom för att se den gamla järnvägsbron över Hoån bytas mot en ny.

Ett byte där en av Sveriges största kranar först lyfte bort den gamla bron och sedan lyfte den nya betydligt tyngre bron på plats.
- Bytet är nödvändigt för att klara kommande högre krav på axeltryck, säger projektledare Dick Rask.

Tågen stoppades
46 timmar var all tågtrafik stoppad för att bytet skulle klaras av.
En väl tilltagen marginal och först på måndagsmorgon kan tågen börja rulla förbi.
I helgen byts även bron i Ockelbo ut och de båda brobytena har planerats sedan nästan ett år tillbaka.
Den gamla bron lyftes undan strax vid lunchtid och vid middagstid lyftes den nya på plats. För att uppfylla dagens krav fick också rälsen höjas närmare tre decimeter på en sträcka av ungefär 100 meter.
Den gamla stålbron var från 1913 och har alltså klarat av tidens tand i 90 år. Den nya betongbron ska klara sig i 120 år om den underhålls.

Jättelik kran
Det mest spektakulära med bytet var den stora kranen som kan byggas ut till en höjd av 168 meter.
Kranen väger 600 ton och klarar ett lyft på 400 ton så den nya bron på 120 ton innebar inga svårigheter. Bara för att frakta kranen till platsen krävs 16 långtradare.

ULF GRANSTRÖM
026-277593
ulf.granstrom@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons