Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna missar hel termin

/
  • Foto: ULF GRANSTRÖM Bekymrad rektor. Per Rostgaard Evald beräknar att det tar fyra till fem år innan eleverna på Haga läst igen kunskapsbristen från tidigare fel i timplanen som gjort att eleverna haft så mycket som en hel termin mindre i undervisningstid.

HOFORSEleverna på Hagaskolans högstadium har tappat undervisningstimmar motsvarande en hel termin.Det är ett schemafel på Solbergaskolan och Lillåskolan som uppstod redan i början på 1990-talet som ligger bakom bristen.

Annons
Bristen rättades till hösten 2001, men effekten har blivit att eleverna i främst högstadiet har stora kunskapsluckor.

Två timmar per vecka
Som mest var bristen mer än två timmar per vecka undervisning på mellanstadiet. På lågstadiet och högstadiet rörde det sig om ett betydligt mindre fel och kan räknas i minuter.
Sett till varje läsår har eleverna i mellanstadiet missat över tre läsårsveckor och totalt för eleverna som gått hela tiden närmare en termin i utebliven undervisning.
- Tyvärr finns ingen möjlighet att ge eleverna tillbaka den förlorade undervisningen, säger rektor Per Rostgaard Evald på Hagaskolan.
Frågan om bristen på undervisningstimmar dök upp under kommunfullmäktige före jul.
Då tog Gunlög Nordström, mp, upp ärendet och hon försäkrades av dåvarande ordförande i barn- och ungdomsnämnden, Marie-Louise Dangardt, att eleverna skulle få läsa igen timbristen.

Upprörande
- Nu vet jag att svaret var helt fel och timfelet är upprörande. Eleverna på Hagaskolan ges inte samma chans som andra, säger Gunlög Nordström, som oroas av de mycket dåliga resultaten på Hagaskolan.
Orsaken till att timbristen inte kan läsas igen är både resursbrist och tidsbrist. Flertalet elever klarar inte av en högre undervisningstakt än nuvarande 24 veckotimmar. Det framhåller Per Rostgaard Evald, som emellertid pekar på att eleverna under briståren i alla fall fått tillräcklig undervisning i matematik.
- Däremot har det varit för lite svenska, engelska och samhällsorienterande ämnen, säger han.
De praktiska ämnena liksom idrott har också varit väl tillgodosedda. Ska eleverna få igen sin förlorade undervisning krävs egentligen att de får gå en extra termin.
Felet i timplanen upptäcktes i samband med en omorganisation under 2001 och felet rättades till inför höstterminen samma år. Men under alla år som timplanen varit fel har eleverna missat mycket i många ämnen.
Resultaten på Hagaskolan där eleverna går högstadiet, pekar på kunskapsluckor och mycket sämre resultat än vid Petreskolan som haft rätt timplan för alla årskurser.

Orolig miljö
Men Per Rostgaard Evald pekar på att en orolig undervisningsmiljö mycket väl kan ha spelat in på resultaten.
På Lillåskolan stängdes en barack och eleverna fick undervisning i gymnastiksalen. Till detta ska läggas täta lärarbyten samtidigt som speciallärartjänster försvann.
- Jag tror att vi behöver en fyra till fem år för att komma i balans med undervisningen, betonar han.

ULF GRANSTRÖM
Annons
Annons
Annons