Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Elevernas betyg för dåliga

+
Läs senare

Var tredje elev i Hofors går ut nian utan betyg i alla ämnen. Det är betydligt sämre än landet i snitt.
I en granskning får kommunen nu skarp kritik av Skolinspektionen:
– Det är anmärkningsvärt att mer kraftfulla åtgärder inte har vidtagits, skriver myndigheten.

Skolinspektionen har som uppgift att granska alla skolor i Sverige, från förskola till vuxenutbildning. Under januari och februari i år var myndighetens representanter på plats i Hofors. Resultatet presenteras nu i en närmare 150 sidor lång rapport.

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot att 32 procent av de elever som gick ut nian i Hofors förra året inte nådde målen i alla ämnen. Motsvarande siffra för landet i snitt var 23 procent.

Betygen i Hofors har försämrats markant sedan 2004, och skillnaderna i resultat mellan flickor och pojkar är påfallande stora utan att kommunen kan förklara varför.

”Med tanke på de låga kunskapsresultaten är det anmärkningsvärt att mer kraftfulla åtgärder inte har vidtagits för att garantera att alla elever får det särskilda stöd de bedöms vara i behov av”, skriver Skolinspektionen.

Resultatet av rapporten kom inte som någon överraskning för skolchefen Agneta Dahlqvist.

– Vi vet att vi har en dålig måluppfyllelse och jobbar aktivt för att ändra på det, bland annat genom att sätta in stöd till elever som riskerar att inte nå målen. Men antingen räcker inte åtgärderna eller så är de inte rätta. Det får vi sätta oss ner och analysera nu, säger hon.

Hon tror att skolan lagt för stor vikt vid att eleverna ska få godkända betyg i kärnämnena.

– Vi har fokuserat oerhört mycket på svenska, engelska och matte. Det kan helt enkelt vara så att de andra ämnena hamnat i skymundan, säger Agneta Dahlqvist.

Skolinspektionen konstaterar vidare att i nästan alla förskolor, fritidshem och skolor upplevs miljön som trygg. Men på Hagaskolan och Petreskolan förekommer mobbning och andra former av kränkningar, och vissa lektioner upplevs som stökiga.

– Vi ser allvarligt på det. Vi har en gemensam målbild när det gäller värderingar. Vi kommer att jobba mer med de frågorna i undervisningen så att alla elever vet vad som gäller och hur de ska göra om de blir kränkta. Det handlar även om att se över lokalerna och se till att det inte finns undangömda ställen där elever riskerar att bli mobbade, säger Agneta Dahlqvist.

På Hagaskolan har även vuxna rapporterats bemöta elever på ett kränkande sätt.

– Det handlar om ett enstaka fall där en lärare trodde sig skoja med eleverna som inte tog det som ett skämt. Så kan man inte göra som vuxen och vi har pratat med den person det gäller, säger rektorn Lise-Lotte Staaf.

Senast den 8 september ska kommunen ha redovisat vad som gjorts för att rätta till bristerna.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons