Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratisåkare kan få betala

OCKELBOKuxatrafiken i Ockelbo hotas. Orsaken är kraftigt ökade kostnader för gratisbussarna.Busstrafiken blev 2,3 miljoner kronor dyrare det här året jämfört med året innan.

Annons
Kuxatrafiken är uppdelad mellan två företag. Tidigare har Swebus skött skoltrafiken med två turer dagligen till både Jädraås och Lingbo. Ockelbo Taxi har skött den övriga trafiken - busslinjer inne i Ockelbo samt tilläggstrafiken Kuxa fram.
Orsaken till uppdelningen är att skolbussarnas tidtabell samordnats med pendlartider. Det har gjort att det krävts stora bussar, något som Ockelbo Taxi inte kunde erbjuda.
I somras var det dags för en ny upphandling, något som skötts av X-Trafik. Strax innan höstens kuxatrafik skulle komma i gång, fick Ockelbo kommun chockbeskedet att kostnaderna skulle öka kraftigt.

Kraftig ökning
Swebus skulle inte längre sköta skolbussarna. I stället tog Hälsingebaserade bussbolaget Hällbo över, något som innebar en höjning av priset med 130 procent.
- Det här läsåret får vi betala drygt 1,5 miljoner kronor för 178 trafikdagar, berättar Siv Johansson som ansvarar för Kuxatrafiken i kommunen.
Även Ockelbo Taxi chockhöjde sitt anbud. Från tre miljoner kronor till 4,5 miljoner kronor. Det trots att kommunen minskat antalet turer.
- Ockelbo Taxi tyckte att man hade gett ett för lågt anbud gången innan, säger Siv Johansson.
Hon tycker att det är ett problem anbuden sköts av en utomstående instans, i det här fallet X-Trafik. I stället borde Ockelbo kommun själv ha skött upphandlingen, menar hon. Då hade det varit lättare att tidigare få en uppfattning om kostnaderna. De höjda kostnaderna hade inte behövt bli en sådan chock som det nu blev.

Inget val
Eftersom beskedet om de höjda priserna kom så sent tyckte inte kommunen att man hade något val. Alternativet var att inte köra några bussar alls. Men inför nästa läsår - hösten 2003 - ska trafiken ses över. Bland annat ska Siv Johansson undersöka möjligheterna till att särskilja pendlartider och skoltider. På så sätt kan eventuellt taxibolaget köra all trafik.
Men det kan bli så att kommunen tvingas ta betalt av passagerarna igen - även om kommunen har som mål att slippa göra det.
- Ingenting är heligt om man säger så. Det är klart att vi måste titta på vad det innebär att lägga en tia eller tjuga i vissa zoner, konstaterar kommunalrådet Staffan Nordqvist, s.

KARIN BERGKVIST
Annons
Annons
Annons