Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Stora förseningar vid brobyte

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Ville inte bort. Den gamla bron som nu ligger på pontoner trilskades rejält innan den kunde flottas undan.

OCKELBO
Det har varit stora problem vid bytet av den gamla järnvägsbron i Ockelbo och tiden för tågstoppet på norra stambanan vid Ockelbo förlängs med tio timmar. Först klockan tre i eftermiddag kan spåret vara öppet för trafik igen och allt arbete med ledningar och spår ska vara slutfört.

Godstågen och vissa persontåg leds under det förlängda stoppet om via Ostkustbanan medan vissa persontåg ersätts med bussar. Nattågen påverkas inte av att tågstoppet blir förlängt.

Blev bottenkänning
Det gick inte så enkelt som beräknat att lyfta upp den gamla järnvägsbron, skjuta under tio stora pontoner, sänka ner bron och flotta undan den.
Lyftet och lastningen på pontonerna gick bra, men det låga vattenståndet ställde till det. Det blev bottenkänning i två hörn och ett tag fanns en risk att den lastade bron skulle tippa över på sidan. Det hade kunnat ställa till stora trassel då både en vattenledning och avloppsledning ligger strax nedanför järnvägsbron och riskerade att skadas.
- Ja, inte hade vi velat ha avloppsvattnet ut i ån, säger byggledare Lasse Pettersson, som beräknar att vattenståndet på grund av den torra sommaren ligger närmare 30 centimeter under det normala.

Många timmar

Den gamla stålbron kunde efter en del grävarbeten till sist flottas ut och stabiliseras med två ytterligare pontoner en bit nedströms.
Hela arbetet med den gamla bron tog många timmar längre än beräknat. När väl arbetet med att få den nya bron på plats tog fart gick det på ett par timmar.
Den nya bron var upphissad på domkrafter och fick glida på stora balkar in på den nya platsen.
Ett tag fanns planer på att lägga om en del jobb för att hinna klart för trafik till i dag på morgonen. Då skulle en hel del jobb med ledningarna återstå. Men för att slippa problem med ledningsarbete under pågående trafik valde ledningen därför att förlänga tågstoppet.
Hela projektet var planerat under snart ett år och ett likadant brobyte fanns genomfört sedan tidigare med en likadan brokonstruktion och samma pontoner. Därför fanns ingen anledning att räkna med de problem som blev. Håkan Rahm framhåller att i den riskanalys som gjordes innan brobytet fanns också vattenståndet beaktat.
- Men då i första hand att vattenståndet skulle vara högre än normalt, säger han.

Stort intresse

Pontonernas bärvikt var beräknad för att klara betydligt mer än brons vikt, samtidigt fanns inte plats för fler än de tio pontoner som utnyttjades.
Sammanlagt klarade pontonerna 200 ton och bron väger med räls och annat ungefär 150 ton.
Ockelboborna visad ett mycket stort intresse för brobytet. Många var på plats en stor del av helgen för att se skådespelet och samhället blir tveklöst en profil fattigare när den stora stålbron från 1913 är borta.
Ulf Granström
026-277590
ulf.granstrom@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons