Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara fortkörare drabbas

/
  • Foto: LEIFJÄDERBERG Klart besked. När en bil närmar sig hindret i för hög fart börjar skylten

SANDVIKEN
En fartbula drabbar alla som passerar. Snart finns bulan som dyker upp enbart när du kör för fort. Alla som håller fartgränsen passerar en knappt märkbar förhöjning. Anordningen är tänkt att ge vägarbetare säkrare förhållanden.

Annons
Även fast monterade aktiva fartbulor planeras. En prototyp visades i en truckhall inom Sandviks industriområde på onsdagen.
- Jag fick idén i höstas efter en olycka vid Kungens kurva söder om Stockholm när en vägarbetare kördes ihjäl, berättar uppfinnaren Jan Lindberg från Axmar.

Två varianter
Nu utvecklas idén ASR, förkortningen står för Active Security Road, inom företaget Peak Innovation i Bergby.
ASR ska vara klart för tester i vägmiljö tidigt i vår. Media fick i går chansen att titta på och provköra en prototyp. Eftersom vintern var påträngande snöig skedde visningen i ett stort magasin med asfaltgolv.
Lindbergs aktiva vägbula utvecklas i två varianter, en släpvagnsbaserad som flyttas mellan vägarbetsplatser eller mellan till exempel skolor och dagis.
En fast installation ska kunna ersätta konventionella fartbulor.

Plåtbulor skjuts upp
I begynnelsen tänkte sig uppfinnaren att "tennisbollar" skulle blåsas upp när en fortkörare närmade sig. Idén höll inte.
Däremot principen om att hindren skjuts upp med tryckluft. Nu har man övergått till sex centimeter höga plåtbulor.
Jag körde över två rader plåtbulor med en halvmeters mellanrum i nära 40 km/tim. Visst smällde det till i bilen, men faktiskt mindre än vad jag väntat mig.
- Vi vill väcka trafikanter som kör för fort, inte riskera att skada någon, säger Lindberg.
ASR bygger på en 30-begränsningsskylt med tilläggsskylten "Aktivt farthinder" placerad 100 meter före hindret. Fartradarn finns på släpvagnen som står intill hindret.
Några anläggningar ska vara klara inom ett par månader. De ska testas i bland annat Gävle och Borlänge.
- Troligen blir Peab i Gävle först ut att prova, säger Stig Edvinsson. Han är huvudskyddsombud inom Seko, vägarbetarnas fackliga organisation, och en ivrig förespråkare för ökad säkerhet vid vägarbetsplatser.
- Därför har jag gjort mitt bästa att stödja även det här projektet, säger han.
En mobil anläggning kommer att kosta runt 100 000 kronor medan ett fast aktivt fartgupp blir dyrare. Eftersom guppet ska fungera året runt kommer det att vara eluppvärmt.

30 länder
ASR är inte Jan Lindbergs första uppfinning på trafikområdet. För några år sedan tog han fram en anordning som hindrar att räddningsarbetare skadas av en krockkudde i ratten som utlöser under räddningsarbete.
Anordningen används nu av nästan alla brandkårer i Sverige och har exporterats till mer än 30 länder.
Just nu jobbar Lindberg med ett projekt som ska göra det enklare och säkrare att byta vajerstolpar på vägar med mitträcken. Det är ett av de allra farligaste momenten vid vägarbete alla kategorier.

Skydd av lastbil
Hela jobbet kommer att kunna skötas av två man i en liten specialtraktor och en lastbil med krockkudde baktill. Traktorn transporteras på lastbilens flak och lyfts över hytten framför bilen när den ska användas Principen är densamma som på sopbilar. Hela jobbet kommer att kunna göras i skydd av lastbilen och ingen människa behöver finnas på vägen.
Den lösningen ska bli intressant att se i arbete.
OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons