Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elräkningen blev en riktig chock

SANDVIKENAnna Gunnarsson fick en chock när hon öppnade elräkningen. Den var på nära 34 000 kronor.

Annons
Enligt Sandviken Energi ska hon och hennes man ha gjort av med 40 000 kilowatttimmar på ett år. I år har bolaget beräknat deras förbrukning till 8 000 kilowatttimmar.
Kommunens konsumentvägledare Gunilla Westlund-Turesson har engagerat sig i fallet.
- Det här är både exeptionellt och märkligt, säger hon.
Nu ligger ärendet hos konsumenternas rådgivningsbyrå för elfrågor.
Det drabbade paret har tvingats ta ett banklån för att kunna betala räkningen.
I augusti 2000 köpte paret sitt hus i Jäderfors. Det är ett äldre hus på cirka 120 kvadratmeter med fyra rum och kök. Dessutom finns två hästar i ett litet stall som inte är uppvärmt. De är normalkonsumenter av el. De har en kombipanna för olja och ved och värmer alltså inte upp huset med el. De har ingen tvättmaskin.

Slutavläsning
Efter ett år i huset var det dags för slutavläsning för det gångna året och räkningen fick de strax efter de kommit hem från sin smekmånad. Den var på knappt 34 000 kronor.
Enligt Sandviken Energi ska de ha gjort av med 40 000 kilowattimmar det första året. Under en månad ska de ha gjort av med 16 000.
Det var för ett drygt år sedan och sedan dess har Anna Gunnarsson haft en oändlig rad samtal med Vattenfall och Sandviken Energi.
Efter en massa krigande fick det unga paret ner summan till 24 000. För att betala tvingades de ta ett banklån. De ville ju inte få inkassokrav.
Men de nöjde sig inte med detta utan hävdade fortfarande att räkningen var alldeles för hög. Därför vände de sig till kommunens konsumentrådgivare Gunilla Westlund-Turesson som har försökt hjälpa dem.
Hon säger att hon aldrig varit med om något liknande - trots att hon sedan avregleringen av elmarknaden haft ett stort antal fall på sitt bord.
Hon har vid ett flertal tillfällen haft kontakt med Sandviken Energi som dock vägrat ta på sig någon skuld i frågan.
- Nu har jag skickat ärendet vidare till konsumenternas elrådgivningsbyrå i Stockholm för jag står mig slätt. Jag har gjort allt men jag kommer ingen vart. Det är ju ord mot ord. Frågan är om de verkligen gjort av med så mycket el som det påstås. Elbolaget har bestämt sig för att de gjort det. Det är mycket märkligt, konstaterar hon.
Det som tycks ha ställt till det är att paret glömde att anmäla till Sandviken Energi att de flyttat in. Flyttanmälan gjordes inte förrän i december. Mätningen under perioden augusti-december har därför energibolaget gjort på den tidigare ägarens elförbrukning. Den var en äldre dam som bodde i huset som bland annat eluppvärmde det gamla dragiga stallet. Hon hade under vissa perioder då hon bodde där gjort av med mycket stora mängder el. Och det verkar som om Sandviken Energi därför beräknat parets förbrukning efter det.
- Nu säger Sandviken Energi att de borde ha anmält att de flyttat in. Men jag tycker att energibolaget borde ha beräknat hur mycket mätaren stod på när paret bott där en månad och sedan beräknat bakåt. Men det vägrade man göra, säger Gunilla Westlund-Turesson.

Märkligt
Det märkligaste med det hela är ändå att det på räkningen står att mätaren är avläst när den inte är det.
- De har gjort en uppskattning, hävdar Gunilla Westlund-Turesson.
Hon hoppas nu att rådgivningsbyrån för elfrågor ska ge paret rätt.
Byrån kan jämföras med allmänna reklamationsnämnden vilket betyder att Sandviken Energi - om byrån ger Anna Gunnarsson rätt - inte måste följa beslutet. Men det är mycket sällan en fälld instans inte gör det.
Nu har paret Gunnarsson en ny mätare i huset och Anna Gunnarsson läser noga av den med jämna mellanrum. Hon vill varna alla som köper hus för första gången att vara aktsamma.
- Den som flyttar in kanske inte har en aning om att man noga bör läsa av mätaren - annars är det lätt att bli lurad.

KARIN BERGQVIST
Annons
Annons
Annons