Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För hög fart bakom olyckorna

/
  • Arkivfoto: GUN WIGH Skördar offer. Under den gångna helgen har, förutom dödsolyckan i Jädraås, ytterligare tre personer i Sverige skadats i skoterolyckor.

SANDVIKENI och med helgens tragiska skoterolycka i Jädraås, där en 20-årig man omkom, har skoteråkandet skördat ytterligare ett offer. Förra året avled en 53-årig man i Sandviken efter att ha kolliderat med ett träd.

Annons
Svante Wallquist, närpolischef i Ockelbo, säger att olyckorna i de flesta fall beror på att det går för fort och att alkolhol ofta finns med i bilden.
- Hårda regler finns redan. Om förarna inte körde för fort och var nyktra skulle det kanske inte vara några olyckor, säger han.
För att få köra skoter ska föraren ha fyllt 16 år och ha förarbevis. Ett skoterkort är jämförbart med ett traktorkort. Den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen. Men många låter skotern gå fortare än så.
- Alla går fort, uppåt 150, säger Svante Wallquist.
I Ockelbo med omnejd är skotern en vanlig syn.
- Det är mycket trafik redan nu. Det finns minst en skoter i varje gård här, säger han.

Svårt hålla koll
Polisen däremot har tre skotrar av äldre modell att hushålla med i hela länet, vilket gör det svårt att hålla koll på skotertrafiken.
- Vi borde ha två bara här i Ockelbo, men även om det fanns fler skotrar så finns det ändå inte poliser att åka på dem. Vi måste ju kunna vara i skogen själva och det går inte med de resurser vi har, tyvärr.
Han poängterar att de allra flesta skoterförare sköter sig.
- De flesta är knutna till någon skoterklubb. Klubbarna har tydliga regler och gör i ordning säkra leder att åka på. Det är i regel de som inte är medlemmar i någon klubb som inte kan hantera åkandet, säger han.
Under den gångna helgen har, förutom dödsolyckan i Jädraås, ytterligare tre personer i Sverige skadats i skoterolyckor. Bara under vintern har åtta personer i landet omkommit i skoterolyckor. I 70 procent av fallen finns alkolhol med i bilden. När det gäller olyckor på vägarna är andelen 20 procent.
- Många kanske kör till och från en fest ute på någon ö. Man kanske tycker att det bara är en kort bit hem och tar det inte på så stort allvar. Och så kör man för fort, in i ett träd eller ner i vattnet, säger Svante Wallquist.

Fylla hos äldre förare
Ockelbo Gummiservice säljer mellan 50 och 100 snöskotrar per år.
- Det är fler och fler som åker. Skotern har blivit en familjeangelägenhet på samma sätt som båten. Ofta byter man upp sig efter att ha kört en eller två säsonger, säger Erik Jonsson, ägare till Ockelbo Gummiservice.
Trots de höga olyckssiffrorna tror han att förarna i dag är bättre på att hantera fordonet än tidigare.
- Jag tycker att busåkandet har minskat. Hjälm och nykterhet är A och O. Just ungdomarna tar allvarligt på det tycker jag. Fyllan ska vi inte skylla ungdomarna för. Där tror jag mest att det handlar om lite äldre förare, säger han.
Han tror att många inte tar lika allvarligt på att sätta sig på en skoter som att sätta sig i en bil eller på en motorcykel.
- Det verkar inte bättre. Men skoter är inte mindre farlig än en bil kan vara. Och att sätta sig på en skoter är inte säkrare än att sätta sig på en motorcykel, särskilt inte om man kör för fort.

SOFIA ÖHLANDER
026-27 75 92
sofia.ohlander@gd.se
Annons
Annons
Annons