Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första ellastbilen på plats vid elvägen i Sandviken – nu ska den testköras

/
  • Här är gänget från Scania, åkeriet Ernst Express, Siemens och region Gävleborg som var med när första lastbilen testades på världens första riktiga elväg.

E16 mellan Kungsgården och Sandviken har blivit världens första elväg. Nu har premiärkörningen genomförts. "Det gick jättebra", säger Fredrik Pettersson, ansvarig för testet.

Annons

Elstolpar har satts upp mellan Kungsgården och Sandviken på en sträcka av två kilometer. Under måndagen anlände första ellastbilen.

Gefle Dagblad och Arbetarbladet sände direkt när man i tisdags satte i gång att köra på prov.

Fredrik Pettersson från Scania var ansvarig för testningen av bilen.

– Jag var mest förväntansfull inför testet. Det gick jättebra. Lite småproblem har det varit, men det har vi löst genom några knapptryckningar.

Läs även: E16 blir elväg

Demosträckan i Gästrikland är världsunik eftersom den ligger efter en allmän väg. Ännu en håller på att byggas i Los Angeles just nu. Men den här vägsnutten är alltså den första i världen där ellastbilar kan köras i skarpt läge.

Enligt Magnus Ernström, från projektägaren region Gävleborg, har vägsträckan valts ut för att den är så "bökig".

– Vägsträckan har "allt" - det är en skyddsklassad europaväg som löper över moränmark, en bro och en kurva. Funkar det här så funkar det var som helst, säger han.

Nu ska Regionen Gävleborg mäta effekterna av elvägen.

Elvägen ska ses som ett komplement till tågtrafiken som är redan nu är fullbelagd med både person- och godstrafik.

– Dessutom är det dyrt och tar tid att bygga järnväg. Med elvägen kan vi kapa toppar genom att ta trafik som järnvägen inte hinner med, säger Magnus Ernström.

Den 22 juni invigs vägen officiellt med bland andra energiminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Anna Johansson på plats.

Läs även: Nu börjar den unika elvägen att byggas

Lastbilen tillhör åkeriet Ernst Express.

– Enda skillnaden jämfört med an vanlig lastbil är att den här har en elmotor som får ström från elledningar, säger Roger Blom, VD för Ernst Express.

– Det är en standardlastbil som kompletterats med strömnedtagare och elmotor. Lastbilen fungerar lika bra på vanliga vägar som på elvägar. Tanken med elvägarna är att bastrafiken ska ske där och att lastbilarna sedan kan köra ut på mindre vägar utan el.

Med i satsningen finns storbolag som Sandvik, Ovako, SSAB, Siemens och Scania, men också de kommunala elbolagen i Gävle och Sandviken liksom Högskolan i Gävle. Samordningen sköts av Region Gävleborg.

Läs även: Gävle Stål tar elvägen in i framtiden

Chaufförer på åkeriet har fått teoretisk utbildning i att köra och sköta det nya fordonet. Nu när de börjar testköra lastbilen får de också praktisk utbildning.

– Det är ingen större skillnad mot att köra en vanlig lastbil. Det mesta som har att göra med elektriciteten sker automatiskt. Det blir några extra knappar att trycka på . I utbildningen ingår också en säkerhetsutbildning, säger Roger Blom.

Till hösten väntar en större lastbil och sen är det två lastbilar som ska trafikera vägen.

Ännu fattas en månad till invigningen av elvägen.

– Fram till dess ska vi testköra lastbilen, göra lite intrimningar och se till att allting fungerar. Det är en rad elektriska parametrar som ska kontrolleras också.

Läs även: Nu går bygget av elvägen in i en intensiv fas

Annons
Annons