Gerdas förre ägare ska satsa långsiktigt i Gysinge

Bilhandlaren Bengt-Olof Andersson köpte Briggen Gerda med den uttalade ambitionen att rädda kvar fartyget i Gävle. Två veckor senare såldes hon till Finland. Nu har Andersson köpt de omtalade skandalhusen i Gysinge/Österfärnebo.

Gerdaprojektet gick inte som Bengt-Olof Andersson tänkt. Tillsammans med en annan bilhandlare köpte han sommaren 2010 konkursboet efter föreningen Briggen Gerda, där fartyget ingick. Planen var att låta Gerda stanna i Gävle och att dessutom flytta henne till en mer central kajplats i staden.

Men det tog bara två veckor innan det stod klart att fartyget skulle säljas vidare.

Många kände sig lurade, inte minst medlemmarna i föreningen Briggen Gerda.

Men nu precis som då försäkrar Bengt-Olof Andersson att upplägget inte var planerat på förhand. Båten visade sig vara i för dåligt skick och bilhandlarna såg inte längre några förtjänstmöjligheter.

– Vi kunde inte segla henne till Stockholm ens, säger han.

Nu har han gett sig på en ny räddningsaktion. Som GD tidigare berättat har han genom sitt företag B Andersson Bil AB i Hudiksvall köpt de vanskötta hyreshusen i Gysinge och Österfärnebo av skandalbolaget K/S Sweden. Det var inför hotet om tvångsförvaltning som husen i elfte timmen såldes till B Andersson Bil.

Och något snabbt klipp kommer det inte att bli, försäkrar Bengt-Olof Andersson.

– Nej, det går inte. Alla vet ju hur det ser ut där, säger han, och påpekar samtidigt att han under alla år som fastighetsägare aldrig har haft några problem med Hyresgästföreningen.

– Jag har ägt många hyreshus förr och vet vad jag håller på med.

Han räknar med att runt fyra till fem miljoner kronor kommer att behöva satsas på renoveringen av husen. Över 90 lägenheter ingår i affären, många tomma. Priset är okänt.

På måndag ska Bengt-Olof Andersson tillsammans med sonen och kompanjonen Bengt-Emil Andersson möta Hyresgästföreningen för att lägga fram planerna för upprustningen.

Bengt-Olof Andersson tror inte att Briggen Gerda-affären föranleder någon misstro mot honom nu.

Samtidigt tycker han att han själv och kompanjonen PO Erhardsson framställdes i alltför negativ dager.

– Det blev en hygglig affär men vi skänkte också bort en hel del, bland annat till Sjöscouterna. Spruthuset skänkte vi till Furuvik och bryggan skänkte vi också bort, men det där var det aldrig någon som skrev om, säger han.

Många var också kritiska till att de båda bilhandlarna sålde den tavla av Gerda som hängde på länsmuseet. Tavlan hade skänkts till föreningen Briggen Gerda av barnbarnsbarn till skepparen på original-Gerda. 58 000 kronor fick bilhandlarna för tavlan på auktion.

– Men då hade vi också fått en räkning från museet för att tavlan hängt där, säger Bengt-Olof Andersson.

Dela
  • +1 Intressant!