Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Horribelt att passagerare ska stå i landsvägstrafik

Egentligen är det horribelt att folk som åker buss ska behöva löpa större risk att skadas i en olycka än de som åker bil. Som alla vet är det lag på att använda bälte när man åker bil. I bussar finns inte det kravet även om bälten nu börjar komma så smått. I bussar med bälten är det för övrigt bälteskrav. Bara så du vet om du råkar hamna i en buss med bälten.

Annons
Än mer horribelt är att det fortfarande är tillåtet att ha stående passagerare i bussar. Snacka om att vara utlämnad om det händer något. Det räcker med att föraren tvingas bromsa litet extra för att de som står ska vara helt utlämnade.
För en tid sedan skrev GD om en passagerare i en buss på väg till Hedesunda som gjorde sig illa ordentligt. Den bussen var inte fullsatt. Han hade just klivit på och hade inte hunnit sätta sig när föraren körde iväg och strax därefter tvingades bromsa in för en bil. Passageraren kastades framåt i gången och var inte långt från att fara in i vindrutan.
Jag inser att man är tvungen acceptera att passagerare tvingas stå korta sträckor i bussar i tätorter. Oftast är det väl ändå så att det är de två, tre sista hållplatserna före den stora avstigningen som sätena tar slut.
Men när linjerna går på landsväg och därmed i högre farter, som i fallet i artikeln här intill, borde det inte vara tillåtet ha stående passagerare. Jag själv likaväl som de flesta andra skulle säkert uppröras över att inte få åka med. Skicka en taxi till de som inte får plats i bussen. Se det som en del i den resegaranti som X-trafik precis infört och som syftar till ökad kvalitet på kollektivresandet i länet.
Bälten är på gång på bred front i långfärdsbussar. EU har satt upp bälteskrav från 2005. I Sverige kan alla nya bussar komma att ha bälten från 2004. Som bussköpare skulle jag beställa bälten redan i dag. Merkostnaden är marginell i en prislapp på i runda tal två miljoner.
Bälteskrav är ännu inte aktuellt för stadsbussar. Jag har flera gånger fått höra från folk i branschen att det är orimligt att ha bälten i bussar och samtidigt tillåta stående passagerare.
Jag vet inte det. Om några tvingas stå ett kortare sträcka är det väl ändå bättre att den majoritet som får sitta under en mycket längre försträcka åker så säkert det någonsin är möjligt Eller?
Föräldrar till barn som får skolskjuts med taxi eller minibuss kan vara glada. I dessa skolskjutsar finns bälten och de används också. I de stora bussar som används som skolskjutsar finns aldrig bälten. Hittills i varje fall inte i några bussar i det här länet.
Kommunerna backar för kostnaderna och väljer i stället billigast möjliga alternativ. Följden blir att skolbarn ofta får åka i de äldsta och minst säkra bussarna. När det borde vara tvärt om!
Nu börjar det hända saker. Några föregångskommuner, Jönköping är en av dem, ställer numera bälteskrav i sina upphandlingar av skolbusstrafik.
Vilken kommun i Gävleborg har modet att bli först på det området?
Annons
Annons
Annons