Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insjöarna - laglöst land

SANDVIKEN
Insjöar är laglöst land.
Chanserna att polisen ska kunna gripa den båt som nästan körde ihjäl Maria Wedin och hennes vänner i Storsjön är obefintliga.

Annons
- Våra resurser i dag är så små att vi knappt kan kontrollera trafiken på vägarna, säger polisens stationsbefäl Leif Bjerkheden Andersson.
Kustbevakningen kontrollerar trafiken på havet. Insjöar ska kontrolleras av polisen men deras knappa resurser gör detta omöjligt.
- På insjöar är det vi som har befogenheter att ingripa men vi har inte båtar till det. Dessutom har vi inte tillräckligt med personal för att kunna kontrollera trafiken på sjön, säger Leif Bjerkheden Andersson.
Poliser som är utbildade för att kontrollera sjötrafik finns bara på några få ställen i landet, bland annat i Stockholm och Luleå. Gävlepolisen har ingen sådan specialutbildning. De samarbetar istället med Kustbevakningen men de finns bara på havet.
Han berättar att de vid enstaka tillfällen, som vid skolavslutningar och vid Cityfesten, samarbetat med Kustbevakningen genom att ta in en av deras båtar till Gavleån.
- Men då handlar det mer om att se till att ingen trillar i ån än att kontrollera sjötrafiken.
På havet finns hastighetsbegränsningar på hårt trafikerade platser, i hamnar och där folk vistas, badplatser, men på insjöar fins det färre hastighetsbegränsningar utsatta.
Men frågan är vilken nytta de gör.
- Vi är ögontjänare. Om man vet att man inte kommer att kontrolleras så bryr man sig inte, säger Mats Asplund, vakthavande befäl på Kustbevakningen.
Leif Bjerkheden Andersson tror att det är mycket vanligare med sjö- än rattfylleri.
- Folk har någon slags föreställning om att fylla och båtkörning hör ihop. Det ser man till och med i serierna. Kolla i serien Tin Tin, där Kapten Haddock står och är redlös när han styr sitt fartyg. Folk har taskig moral på sjön helt enkelt.
DANIEL SIKSJÖ
Annons
Annons
Annons