Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järbobor kämpar vidare för cykelväg

/
  • Vägen är obehaglig att cykla längs med, särskilt med barn, eftersom den både är vältrafikerad och kurvig, tycker Elisabeth Blomgren.

Över 400 personer har skrivit under en lista för att få en cykelväg mellan Sandviken och Järbo.
Men om någon sådan kommer byggas är osäkert och tar i så fall flera år, enligt Region Gävleborg.
– Vi kommer jobba vidare, säger Elisabeth Blomgren.

Annons

Bättre folkhälsa och miljö är två anledningar till att cykelvägen behövs, tycker Elisabeth Blomgren som är ordförande i föreningen Omställning Järbo.

– Vi har inte råd att säga nej, säger hon.

Den dryga milen mellan Sandviken och Järbo skulle vara en populär cykelsträcka för de som pendlar, anser föreningen. Ungdomar skulle också kunna ta sig in till Sandviken för olika fritidsaktiviteter. Om inte vägen var så krokig och smal, och om inte bilisterna dånade förbi så fort.

– Det handlar om ifall vi ska vara en kommun för de som bor inne i Sandviken eller en kommun för alla, säger Elisabeth Blomgren.

Deras medborgarförslag med alla namnunderskrifter togs upp i Sandvikens samhällsbyggnadsnämnd på onsdagen, tillsammans med två andra. Ett om cykelväg på sträckan Bångs-Årsunda och ett från Magnus Holmström, som vill att både vuxna och barn ska kunna cykla säkrare längs bron över E16 mellan Kungsgården och Åsen.

– Det är en otäck vägsträcka som många använder till och från byn, säger han.

En så kort bit borde inte heller kosta så mycket att bygga, tycker han.

I valrörelsen 2014 lovade flera politiker att jobba för en cykelväg till Järbo. En av dem var Peter Kärnström, socialdemokratiskt kommunalråd.

– Vi har meddelat regionen vilka cykelvägar som är de viktigaste i Sandviken, säger han.

Bland de fyra högst prioriterade sträckorna finns Jäderfors-Sandviken med, men hela vägen till Järbo anses kunna komma i andra hand.

– Vi har gjort en bedömning av hur stor arbetspendlingen är och var barn cyklar till skolan, säger Erika Ågren, teknisk chef på Sandvikens kommun.

Samhällsbyggnadsnämnden sa varken ja eller nej till medborgarförslagen, utan hänvisade frågan till Region Gävleborg. Det är Trafikverket som bygger cykelväg längs med landsvägar och Region Gävleborg som betalar. Nu finns en länstransportplan som gäller till 2025 och där finns pengar avsatta till cykelvägar.

Regionen håller med om att en cykelväg behövs mellan Sandviken och Jäderfors. En cykelplan ska nu tas fram för länet där alla kommuners prioriterade cykelvägar vägs mot varandra.

Men även om politikerna i regionfullmäktige beslutar att bygga cykelvägen kan det ta omkring fyra år innan den är på plats, på grund av planläggningsprocess, projektering och byggnation. Och hur det blir med cykelväg hela vägen till Järbo är mer osäkert.

– Det blir en dubblering av sträckan och en dubblering av kostnaden. Vi kommer att få göra en avvägning mot andra önskemål i kommunen och i länet, säger Christoffer von Bothmer.

Elisabeth Blomgren har förståelse för att en ny cykelväg är en stor investering. Men i längden tror hon att det kommer att löna sig om fler cyklar och folkhälsan därigenom blir bättre.

– Vad kostar inte vården för hjärtinfarkter? frågar hon sig.

LÄS ÄVEN:

Byborna rasar över livsfarlig väg

Vill kämpa för cykelväg

Annons
Annons
Annons