Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kommunen ersätter inte badkort

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Ersättning. Tomas Roslund, chef för Resekompaniet i Sandviken, anser att Parkbadet borde ersätta sina kunder på grund av strejken. - Om jag köper något av någon och sedan inte får vad jag betalat för, borde jag inte få ersättning för det då?

SANDVIKEN
Parkbadet i Sandviken är stängt på grund av strejken men kommunen ersätter inte dem som har köpt badkort. Force majeure, hävdar badchefen Christina Jäderberg.

Men Tomas Roslund, chef för Resekompaniet och tidigare ordförande i Företagarna i Sandviken, är upprörd.
- Om det är på det sättet måste man akta sig för att köpa tjänster av kommunen.
Han och hans familj köpte för en tid sedan fyramånaderskort på Parkbadet. De senaste tre helgerna har de på grund av strejken inte kunnat utnyttja korten. Från och med den här veckan är badet helt stängt och de kan inte använda sina kort alls.
- Om jag köper något av någon och sedan inte får vad jag betalat för, borde jag inte få ersättning för det då? säger Tomas Roslund.

Företagare
Han själv är företagare och säger att han självklart skulle betala tillbaka biljettpengar till kunder om det till exempel blev tågstrejk. Att kommunen inte kompenserar honom eller andra som köpt badkort tycker han är helt obegripligt.
- Vad är det för kundperspektiv?
Han hävdar dessutom att kommunstyrelsen åtminstone måste ta ett policybeslut om hur man ska ställa sig till ersättning, något man inte gjort.
Sandvikens kommun åberopar force majeure - helt fel anser Tomas Roslund.
- Det här är en planerad strejk, det är klart att det ska kosta kommunen.
Sandvikens kommun agerar dessutom inkonsekvent, tycker han. Detta eftersom föräldrar kan få reducerad barnomsorgsavgift på grund av strejken.
Christina Jäderberg tycker inte att Parkbadet och kommunen ska ersätta de kunder som känner sig lurade.
- Det här är en situation vi inte kan göra något åt. Det står dessutom på baksidan av korten att vi inte ersätter vid oförutsedda driftsstörningar.
Christina Jäderberg har ringt runt till flera kommunala badanläggningar och hon säger att de flesta resonerat på samma sätt.
- Den som har invändningar får väl i så fall överklaga, säger hon.

KARIN BERGKVIST
026-27 75 98
karin.bergkvist@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons