Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kommunen har svarat om elöverkänslig

+
Läs senare

Nu svarar kommunens tjänstemän på frågan hur de har hjälpt den elöverkänsliga kvinna som anmält dem till DO.

En kvinna i Sandvikens kommun anmälde förra hösten kommunen till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Kvinnan anser att hon inte får tillräckliga bidrag och hjälp av Sandvikens kommun och DO vill ha svar på vad kommunen gjort.

Kvinnan, som är elöverkänslig, har bott i kommunen i några år.

Hon har ansökt om samma bidrag som hon hade från den kommun där hon bodde tidigare, men upplever att hon inte får den hjälp hon har rätt till.

På grund av elöverkänsligheten är hon tvingad att bo i ett hus utan el då hon inte fått elsaneringsbidrag. Ett hus som har ett omfattande renoveringsbehov.

Kommunen svarar att kvinnan får hemtjänst som utförs av äldreomsorgsförvaltningen. Men det kan ändras snabbt, eftersom kvinnan ansöker om nya eller andra insatser flera gånger varje månad.

Hon får hjälp med bland annat att sopsortera, städa, tvätta och handla. Det finns en detaljerad plan på hur de anställda ska göra vid besök hos kvinnan, de ska parkera bilen på en bestämd plats. Varken mobiltelefoner, armbandsklockor eller nycklar får tas med in till huset.

Bilnyckeln läggs i en rostfri matlåda under ett emaljerat fat vid grinden.

Vidare har hon tackat nej till den skuld- och budgetrådgivning som kommunen erbjudit.

Kvinnan riktar sin anmälan även mot landstinget och Folktandvården, då hon tycker att hon inte fått den hjälp hon anser sig ha rätt till.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons