Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Köpare fick rätt om fel på tält

+
Läs senare

KONSUMENT Det var fel på det nya vintertältet till husvagnen. Företaget som sålt tältet vägrade ersätta felet. Köparen vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ger mannen rätt.

Redan när mannen skulle sätta upp det nya vintertältet till husvagnen i september 2005 upptäckte han ett fel på tältet. Det var en lång glipa i ena hörnet där det saknades en söm. Köparen reklamerade felet och fick besked att garantin gällde. Men köparen skulle resa bort så tältet lämnades inte in till reparation.
I stället kom köparen överens med försäljaren att tejpa glipan över vintern och få felet avhjälpt senare.
Under vårvintern sprang familjens hund emot en av staglinorna och felet förvärrades.
När köparen så i maj förra året lämnade in tältet rapporterade han om den förvärrade skadan. Tältet skickades till fabriken som underkände reklamationen. Man ansåg att köparen själv skurit sönder tältet med kniv.
Företaget som sålt tältet vägrade att ge mannen någon ersättning och han vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där slår man fast att köparen har rätt till ersättning, men inte rätt att häva köpet då felet inte kan anses så omfattande.
Att familjens hund förvärrat skadan ska inte påverka bedömningen, anser ARN, som rekommenderar säljaren att utan kostnad åtgärda skadorna på tältet på ett fackmannamässigt sätt.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons