Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Målinriktade elever på sommarskola

+
Läs senare
/
  • Emma Yhr och Henrik Mellin pluggar upp betyg i sommarskolan. De tycker båda två att det är mycket lugnare och lättare att ta till sig kunskapen när det inte är så stökigt som det var på Söderskolan där de gick ut nian i våras.
  • Ett tiotal av dem assistenter som finns till hands för eleverna är nybakade studenter. Tobias Andersson och Johan Backman har båda precis tagit studenten. De gick teknikprogrammet på Bessemersskolan och är nu tillbaka och hjälper eleverna.

För de flesta elever är det redan sommarlov. Men för 43 elever i Sandviken väntade sommarskola i stället. I måndags drog lektionerna igång och både lärare och elever är positiva.

– Jag är stolt över att jag gick hit, säger Emma Yhr, 15 år, som läser matematik.

23 procent av Sandvikens avgående niondeklassare har inte tillräckliga betyg för att komma in på ett nationellt gymnasieprogram. Men i förrgår drog sommarskolan igång. 43 elever är inskrivna och till hands finns åtta lärare och nio elevassistenter som hjälper till.

– Första dagen var det litet nervöst bland eleverna. Men i går var det bra, då satte de igång. Vi delade in dem i grupper och de kunde börja jobba på riktigt, säger Magnus Wennberg, NO- och mattelärare.

Han får medhåll av kollegan Pernilla Dahlhjelm, även hon lärare i matte och NO.

– Jag blev överraskad över att eleverna är så positiva och målinriktade. Det smittar av sig på oss lärare.

När GD kommer på besök och kliver in i ett av klassrummen är det knäpptyst, det är full fokus på mattetalen som ska lösas. Det är också det ämne som flest elever har problem med – 27 av 43 elever i sommarskolan behöver läsa upp sina mattebetyg.

Det är vad Emma Yhr, 15 år, och Henrik Mellin, 16 år, gör.

– Jag tycker det är helt okej. Det är kul när man kan. Det är bra lärare som hjälper till mycket. Det är mycket lugnare här än det var på lektionerna under terminen. Det är inte lika stressigt, säger Emma Yhr.

Det är också en av anledningarna till att både hon och Henrik Mellin är här. Båda två säger att de under terminen upplevde skolans lektioner som stökiga och det ledde till att det var svårt att fokusera på studierna.

– Det var så stökigt i skolan så till slut orkar man inte. Så det är bäst för mina betyg att gå sommarskola. Man kan ta in mycket mer här när det inte är lika stökigt och inte lika mycket människor, säger Emma Yhr.

Med hjälp av sommarskolan tror båda att de kommer att kunna gå de gymnasieprogram som de har sökt.

– Jag tänkte gå fordon och då måste jag ha godkända betyg i svenska och matte, säger Henrik Mellin.

För Emma Yhr räcker det att hon blir godkänd i matte för att komma in på medieprogrammet där hon vill läsa foto.

Behovet av en sommarskola hänger bland annat ihop med det nya betygssystemet, tror både Pernilla Dahlhjelm och Magnus Wennberg.

– Det krävs mer nu av eleverna för att komma in på gymnasiet. Jag tror att det är många elever som inte har förstått det. Men kan vi rädda några här från att behöva gå introduktionsprogrammet är det jättebra. säger Pernilla Dahlhjelm.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons