Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Marknaden inte mättad

+
Läs senare

HOFORSFör ett år sedan drog Uplands Paj igång tillverkningen i Hofors. Fabriken invigdes av statsrådet Ulrika Messing som betonade att snabbmat ligger i tiden.

Men trots att det finns en marknad och efterfrågan har produktionen inte gått så smärtfritt som vd:n Georgios Lazaridis hade hoppats.
- Vi har haft ett jobbigt år med en hel del tekniska problem, säger han.
Flytten från Märsta till de nya lokalerna i Hofors innebar nyanställningar och ny utrustning som skulle trimmas in och inkörningstiden tog längre tid än beräknat.

Hade svårt att leverera
Vår och sommar är högsäsong för fastfood och fabriken hade svårigheter att klara avtalade leveranser. Många förpackningar fick kasseras vilket påverkade företaget ekonomiskt. I dag ligger målet på en procents bortfall och man är på god väg att nå dit.
17 personer har fått lära sig en hel del matnyttigt om livsmedelsproduktion, hygien och produktsäkerhet.
I utbildningen ingick även arbetsmiljö och ergonomi liksom att jobba i grupp, teambuilding, samt kost och näringslära.
Bara ett fåtal av eleverna valde dock att fortsätta på pajfabriken och företaget har därför tvingats nyanställa. Fast det var svårt att hitta motiverad och kunnig personal.
- Svårigheter att få rätt personal med kunskap om livsmedelsproduktion har varit ett problem som vi nu till stor del löst. Vi har duktig personal som vill satsa på branschen, säger Georgios Lazaridis.

Ny fabrikschef
En stor del av framgången tillskriver han sin nye medarbetare, Jan Olsson, som tagit över som fabrikschef med ansvar för produktion och personal. Han har tidigare jobbat på KF och Juvelbagerier.
Samtidigt söker företaget ny personal. I dag finns 20 helårsjobb på företaget, men för att möta efterfrågan under våren krävs ytterligare fyra personer.
Försäljningssidan har inte heller fungerat klanderfritt och Georgios Lazaridis pekar på att försäljningsbolaget inte infriat förväntningarna.
Nu engageras fler grupper som säljer mot flyget och mot storkök. Produkterna säljs till kaféer, restauranger, storhushåll, liksom till dagligvaru- och servicehandeln, både med eget varumärke och som legotillverkare.
Företaget kör i tvåskift för att utnyttja maskinerna på bästa sätt, men i dag finns en stor överkapacitet. Georgios Lazaridis räknar med att bara 40 procent av kapaciteten utnyttjas.

20 000 muffins per dag
Totalt tillverkas ett 80-tal produkter, främst mat- och dessertpajer. På en dag produceras runt 20 000 muffins. När det gäller större pajer, 12-portioners, hinner arbetslaget med ett tusental
Flera nya produkter har tillkommit och Georgios Lazaridis räknar med introduktion av två till tre nya produkter årligen.
- Jag tycker vi fick ett genombrott på GastroNord, matmässan i Älvsjö, för ett par veckor sedan, säger han.
intresset för företagets produkter var rekordstort och resulterade i både nya kunder och en del order. Samtidigt är flera större avtal på gång som kan ge företaget en riktig skjuts framåt. Förra året omsattes runt 15 miljoner kronor och i år hoppas Georgios Lazaridis på att nå närmare det dubbla.

ULF GRANSTRÖM

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons