Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Sandvik satsar på racing

SANDVIKEN
Sandvik Coromant storsatsar på den nya Formel Renault-serien och blir huvudsponsor för det svenska racingteamet.

- Vi började satsningen på racingen redan för två år sedan, säger Per Oja på Coromant. Vi fick kontakt med den gamle Le Mansvinnaren Stanley Dickens. Men den satsningen var i en mindre skala mot den som vi gör nu.
Formel Renault-serien ska köras i tio deltävlingar runt om i Europa med start i Barcelona om två veckor.
- Vad jag har hört ska en deltävling avgöras på Anderstorp den 6 och 7 september, förklarar Per Oja.
Sandvik har tidigare mest exponerat sig i fackpress runt om i världen. Men nu har man vänt blickarna till en bredare publik.
- Bilindustrin är den största enskilda marknad vi har, fortsätter Oja. Därför tycker vi att en satsning på racing ligger bra i tiden. I samband med de tio deltävlingarna ska vi också ha seminarium för våra kunder. Vi vet också att bilsporten är mycket stor ute i Europa.
Den renodlade TV-kanalen Eurosport ska sända hela racingserien.
- Det finns 220 miljoner personer som kan titta på Eurosport i Europa och det skulle vara roligt om "vår" bil med vår logo finns med i täten, säger Oja.
Det är ungdomarna Edward Sandström och Thed Björk som är förarna i den här unika satsningen.
- Thed Björk anses av motorexperterna vara ett riktigt framtidslöfte, säger Jörgen Jansson, på Coromant nordiska kontor i Kista. Så det ska bli riktigt intressant att se hur de klarar den första säsongen i den här satsningen.
Tanken med Formel Renault är att det ska vara inkörsporten till Formel 1-cirkusen.
Det svenska racingstallet har en budget på tio miljoner att röra sig med under året. Hur mycket Coromant satsar vill företaget inte berätta.

JÖRGEN LARSSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons