Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sandviken planerar för framtiden

+
Läs senare
/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Ny överfart. Här har stadsarkitektkontoret planer på att bygga en cykel- och gångväg över till Sätragatan. En bro som blir närmare 200 meter om planerna verkställs.

SANDVIKEN
En ny cykel- och gångbro över järnvägen.
Förlängning av Västerled och anslutning till väg 272.
Sandvik stoppar all cykel- och biltrafik för allmänheten.

Idrottsvägen blir cykel- och gångstråk från Sandbacka Park till centrala Sandviken.
Där är några av funderingarna inför framtiden som kommer upp till diskussion på torsdag. Då presenteras skisserna i häftet Sandviken ser framåt.
Fantasier eller realistiska framtidsplaner? Bygg- och miljökontoret vill med häftet peka på en rad möjliga förändringar som kan ske i Sandviken de närmaste 25 åren.

Bara förslag
- Det här är bara förslag, säger Marie Ekblad, översiktsplanerare på Bygg- och miljö. Det finns inte ett beslut som är fattat.
De här framtidsplanerna görs för att hindra andra byggplaner. Marken förhandsbokas helt enkelt för de olika förslagen.
- Ta bara förlängningen av Västerled, förklarar Marie Ekblad. De första planerna på att den skulle byggas ut till Trebo kom redan på 60-talet och än har det inte blivit av.
Idag finns det heller inga planer på att bygga ut Västerled, även om trafiksituationen efter Sveavägen och Årsundavägen med många utfarter är ett riskmoment.
En cykel- och gångbro över järnvägen med uppfart mellan Stationsbyggnaden och Daisy skulle ge en direktförbindelse från centrum och nya Resesentrum till Jernvallen och närliggande områden. Välbehövligt för alla ungdomar som utnyttjar Jernvallen.
Det blir en mycket lång bro för att komma över alla järnvägsspår.
- Sandvik har ingenting emot det, säger Marie.
Att Sandvik skulle stänga Järnvägsleden och Sätragatan för allmänheten finns det idag inga planer på.
- Det är säkert bara ett förbehåll från kommunen, säger Svante Eskilsson, ansvarig för Sandviks vägnät. Visserligen ligger de vägarna inom vårt industriområde, men för den närmaste framtiden finns det inga byggplaner på de gatorna.
Sandvik är också intresserad av en ny infart. Den nuvarande är opraktisk och otidsenlig. I framtidsversionen ska nya infarten bli i närheten av gamla Jädraåparken vid Jädraån. Om nu inte markförhållanderna blir för svåra.
Det finns storslagna planer för Sandbacka Park. Området kan expandera rejält efter Högbovägen.

Smidigt till centrum
- Därför har vi funderingar på en fin och bra väg för gående och cyklister, säger Marie Ekblad. Här ska de som arbetar på Sandbacka Park kunna ta sig till centrum på ett smidigt sätt. Men det saknas ett rejält övergångsställe på Gävlevägen för att kunna ta sig via Baldersplan till centrum. Sandviken är gå- och cykelvänligt att det ska vi utnyttja.
På torsdag kommer det 60 sidor tjocka häftet att delas ut på Folkets hus med start 16. Klockan 19 kommer stadsarkitekt Derek Lewis och Marie Ekblad att svara på frågor från allmänheten.
JÖRGEN LARSSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons