Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: GIF-hjälten och Elin säljer köttet direkt till kunderna – via Facebook

/
  • Elin och Daniel Bernhardsson har för sitt nytänkande blivit utsedda till Årets Nötköttsföretag i Gävleborg. Lotta Zetterlund, ombudsman för LRF Gävleborg och Maria Jonsson ordförande LRF Gävleborg uppvaktar med blommor och gåvor.
  • Daniel och Elin Bernhardsson tog över Daniels föräldragård år 2006.

När Daniel Bernhardsson slutade spela fotboll på elitnivå började han och hustrun Elin att utveckla sin gård i Årsunda i stället. Och skapade ett helt nytt koncept: Sälja köttet via sociala medier. Nu belönas de av LRF.

Annons

Daniel och Elin Bernhardsson tog över Daniels föräldragård i Årsunda år 2006. Då såldes nötdjuren till Scan.

Men för några år sedan bytte de koncept och började sälja nötköttet direkt till kunderna.

Varannan vecka hämtas en del av nötdjuren för slakt. Elin åker sedan i en kylbil och hämtar köttet och kör ut det i förbeställda lådor.

Deras företag, Bernhardssons Gårdskött, erbjuder bland annat kalvlådor, gourmetlådor, nötlådor och köttfärslådor som levereras till utlämningsplatser i Gävle, Sandviken och Årsunda.

Fortfarande säljer de också till en restaurang och två Ica-butiker i Sandvikens kommun.

Numera lanserar de sina varor på en egen Facebooksida där man även kan följa livet på gården.

Elin Bernhardsson berättar:

– Vi är rätt flitiga på att lägga ut vad som händer på gården, när det är kalvningar på våren, när det är kosläpp, när vi byter hagar och när det är skördar. Vi skriver också om försäljningen och när vi har leveranser och när det finns lådor att boka upp sig på. Vi har 1 400 följare på Facebook.

Men hon vill även poängtera hur viktig direktkontakten är med kunderna.

– Jag lägger stor vikt vid den personliga servicen, att träffa kunderna. Jag är ute och visar mig i butiker och har mycket med föreningar att göra. Viktigt för oss är responsen från kunderna.

I dag har de mellan 160 och 180 nötdjur i olika åldrar på gården. Tidigare hade de mellan 100 och 110 djur.

– Försäljningen har ökat hela tiden. Fler och fler vill ha svenskt och närproducerat kött, säger Daniel.

Det är Elin som har hand om den största biten i det nya konceptet. Men de ser fördelar i att Daniel spelat fotboll för Gefle IF under 14 säsonger.

– När vi till exempel är på mässor stannar folk till och vill prata fotboll med Daniel, säger Elin.

Nu har de av LRF blivit utsedda till året Nötköttsföretag i Gävleborg.

– I år ville vi belöna någon som tänkt annorlunda och då var Daniel och Elin klockrena. De möter konsumenterna på ett helt nytt sätt och har gett köttet ett ansikte. De har stor social kompetens och är också ett föredöme när det gäller att använda sig av sociala medier, säger Lotta Zetterlund, ombudsman för LRF Gävleborg.

Konceptet har gett ringar på vattnet. När GD besöker gården läser Elin upp ett mejl som hon fått från en lantbrukare i Skåne:

– "Du är en inspiratör och förebild för oss andra som vill utveckla våra gårdar. Tack vare dig har jag nu vågat ta steget att sälja köttlådor lokalt direkt till kund. Och det går jättebra."

– Man blir så rörd när man får sådan här respons, säger Elin med tårade ögon.

Annons
Annons