Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gavlenet ljuger om sitt fibernät för sina kunder: "Det är lite komplext att förklara"

Väljer man som villaägare att låta Gavlenet gräva ner fiber till sitt hus så är man därefter låst till dem. Den informationen går ut via företagets kundtjänst och personal på fältet. Nu kan Gefle Dagblad visa att det inte är sant.

Annons

PREMIUM: Så fixar du fiber - här får du tips på vad du kan tänka på

Det vanligaste hos Gavlenets kunder är att man skriver ett bindande avtal på tolv månader. Kostnaden blir enligt nuvarande kampanjpris 14 900 kronor för att ansluta sig plus 3000 kronor för den sista grävningen in till huset. Gräver kunden sista biten själv så sparar man in 3000 kronor.

Därefter är man bunden till Gavlenet för all framtid om man ska tro företagets kundtjänst och personal på fältet. Nu kan Gefle Dagblad visa hur Gavlenet undanhåller och ger felaktig information till sina kunder, för att de inte ska ansluta sig till konkurrenter.

På Gavlenets kundtjänst svarar en trevlig kvinna. Utan att tveka ger hon ett rakt svar på frågan om man någon gång kan byta internetleverantör om man låter Gavlenet gräva ner fiber till villan.

– Det är endast kopplat till Gavlenet så man kan inte välja andra leverantörer. Det är Gavlenet som gäller, säger hon.

Okej. Så det är omöjligt att till exempel skaffa Bredbandsbolaget?

– Ja precis. Om det är vi som grävt in och gjort allt. Då är det bara Gavlenet som gäller, säger hon.

Ute på fältet sägs samma sak. Ett fiberkrig pågår i Gävle där Telia och Gavlenet slåss om Gävlebornas namnteckning. Båda vill gräva fiberkabel och Telia marknadsför sin "öppna fiber" med att man då kan välja bland flera leverantörer. Att "öppen fiber" bara är ett varumärke som Telia köpt, som andra företag därmed inte får använda, nämns inte till konsumenterna.

Fiber på väg att grävas ner.

En anonym kund blev besviken när det inte var Telia som vann fiberkampen på hans gata.

– Jag ville egentligen ha öppen fiber. Gavlenet är ju låst till Gavlenet. Med öppen fiber kan man välja och vraka. Då äger bara Telia fibern, säger han.

Det är vid en tidigare intervju, med marknadschefen Malin Eriksson och affärsområdeschefen Christer Englund, som informationen nådde Gefle Dagblad att deras nät inte är låst till Gavlenet.

När en nybliven kund som vill vara anonym fick den informationen tog han upp saken med en tekniker ute på fältet.

– Jag sa att jag hört talas om att man kan byta och att det inte är låst. Han svarade att det definitivt är helt låst till Gavlenet, säger kunden som vill vara anonym.

Bredbandsbolaget är en konkurrerande tjänsteleverantör till Gavlenet. Där är Thomas Bäckström försäljningschef för fiber i villa.

– Vi kan ansluta oss till det öppna nätet som kommunikationsoperatören har. Vet du vilken som är Gavlenets kommunikationsoperatör? frågar han.

Vi bollar tillbaka frågan till Gavlenets kundtjänst. Den trevliga kvinnan i telefonen går iväg några minuter för att fråga en kollega.

– Jag kikade och de där orden är jag inte bekant med. Men det är Gavlenet rakt igenom så det är vår egen kommunikationsoperatör och det är bara vi som är tjänsteleverantör. Så det är bara Gavlenet, säger hon.

Det är väldigt förvirrande det här eftersom vi fått ett rakt besked från Christer Englund om att man kan byta leverantör men sen får man höra från Gävlebor att man inte kan, för att det är beskedet de fått.

– Ja på Gavlenet så kan man inte byta. Jag ska titta om han finns på plats.

Samtalet kopplas vidare.

– Hallå! säger Christer Englund.

Era säljare på fältet och kundservice på telefon säger att man blir låst till er. Du sa att man kan byta internetleverantör. Jag blir otroligt förvirrad. Om jag bor i villa och vill ha en annan internetoperatör efter tolv månader. Vad gör jag då?

– Då ringer du till exempelvis Bredbandsbolaget och säger att du vill ha deras tjänst. Är de intresserade så hyr de i vårt nät en förbindelse till dig. Så för oss är det helt öppet. Sen om de vill leverera till dig eller inte, det kan inte vi göra något åt, säger han.

Varför skulle de inte vilja leverera?

– Nej så säger jag också, säger Christer Englund.

Så Gavlenets kunder kan ringa upp andra internetleverantörer och säga "ni har en bra deal, jag vill att ni ska leverera åt mig"?

– Mmm. Det där fungerar väldigt bra idag på bostadsrätter och hyresfastigheter och företag. Men på villasidan har inte det kommit igång riktigt, säger han.

Efter fler frågor och klargöranden visar det sig att ingenting gör det praktiskt svårt för Gavlenets kunder att byta internetleverantör.

– Men vi marknadsför exempelvis inte Bredbandsbolaget på vår hemsida och förmedlar den kontakten, säger Christer Englund.

Varför säger då er kundtjänst att det är omöjligt att byta internetleverantör?

– Ja... det vet jag faktiskt inte. Det ska jag höra med dem.

Det känns som att ni undanhåller information.

– Jaså jaja, säger Christer Englund.

Annons
Annons