Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägssatsningen som blev ett ”lillfinger”: "Rimmar illa med orden om att hela Sverige ska leva"

En ny utgång med dubbeldörr från Gävle – men Sveriges längsta flaskhals består.
Regionalpolitikern Kenth Lövgren, L, är kritisk mot Trafikverkets nya investeringsplan.
– Det här rimmar illa med orden om att hela Sverige ska leva.

Annons

I flera decennier har politiker och näringsliv krävt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. En av de drivande har varit Kenth Lövgren, i dag ledamot i Region Gävleborgs hållbarhetsnämnd som bland annat har infrastrukturfrågor på sitt bord.

Sedan 2008 planerar Trafikverket för en utbyggnad av sträckan och en första utredning togs fram 2010. Ett dubbelspår skulle öka möjligheter för pendling och gynna basindustrierna som ligger som ett pärlband efter kusten.

Restiderna skulle avsevärt förkortas, två timmar mellan Sundsvall och Stockholm, en timme mellan Sundsvall och Gävle.

Stora förhoppningar knöts därför till Trafikverkets senaste framtidsplan som presenterades för en månad sedan och som omfattar perioden 2018-2029. Det blev en besvikelse, menar Kenth Lövgren som inte ger mycket för Gävles ks-ordförande Inger Källgren Sawelas glädjeutbrott: ”guldkorn över Gävle.”

Gävle Västra vid Tolvfors blir utgångspunkt för det runt fyra mil långa dubbelspår som ska byggas upp till Bergby. För regionalpolitikern Kenth Lövgren är Trafikverkets framtidsplan en besvikelse. Han vill se ett dubbelspår efter hela ostkusten, vilket skulle gagna både arbetsmarknad och näringsliv.

I Trafikverkets plan ryms medel för ett fyra mil långt dubbelspår mellan Gävle och Kringlan som ligger strax norr om Bergby. Det nya spåret skulle följa en västlig korridor i närheten av E4. Det öppnar möjligheten att anlägga en ny station, Gävle Västra i Tolvfors med närhet till sjukhuset och att godsbangården kan flyttas från Näringen och ge plats för ett nytt bostadsområde.

– Ett lillfinger, precis som för åtta år sedan då Sundsvall fick en motsvarande sträcka söderut till Dingersjö. Men det utgör bara två av totalt tolv etapper av Ostkustbanan. En samordnad planering för hela sträckan saknas helt.

Sedan Ostkustbanan invigdes för 90 år sedan har trafiken ökat enormt. Det är trångt på enkelspåret. Persontrafiken har tilltagit tack vare fler regionaltåg. I dag tar det längre tid att färdas från Sundsvall till Stockholm än för tio år sedan. Bytänkande, egoism och samarbetsbrister över partigränserna har försvagat en gemensam opinion, menar Kenth Lövgren.

– Ett enkelspår klarar sex tåg i timmen, ett dubbelspår 25-30. Trettio lastbilars innehåll ryms i ett godståg. Tänk vilka möjligheter ett dubbelspår skulle innebära för både arbetsmarknad och näringsliv. Dessutom skulle man komma till rätta med alla dagens irriterande förseningar, säger Kenth Lövgren.

Trafikplanen är nu ute på remissrunda, Region Gävleborg lämnar sitt svar i januari, och senare under våren ska regeringen ta ett beslut som gäller fram till 2029. Fem miljarder krävs för att göra etappen norr om Gävle, men bara en tredjedel av pengarna finns och Trafikverket tänker påbörja bygget först i slutet av planperioden.

– Det dröjer nog till 2035 innan den delen kan vara klar. Hela sträckan upp till Sundsvall får vi tyvärr fortsätta att vänta på. Förbifart Hudiksvall nämns till exempel inte med ett ord i trafikplanen, säger Kenth Lövgren.

Han befarar allt kan komma att omprövas om den ekonomiska situationen förändras eller om andra infrastruktursatsningar söderut slukar mer pengar än tänkt. Till exempel ett nytt ”Hallandstunnel”-bakslag eller förbifart Stockholm. Stad ställs mot land.

– Gävle hänger med i utvecklingen med en möjlig ny stadsdel som bieffekt och regionala hållplatser i Hagsta och Bergby. Men det är viktigt att det finns utvecklingsmöjligheter längre norrut också. Det här får inte vara sista utposten innan vildmarken. Vi måste ha beredskap när Stockholm inte längre orkar ta emot all inflyttning, säger han.

Planen för den nya järnvägsutfarten väster om Sätra innehåller en ny station i Tolvfors. Gävle Västra. En utveckling av Gävle Central till sex spår och ett nytt logistikcentrum i Tolvforsskogen.

Trafikplanen

► Trafikverkets nationellaplan för transportsystemet 2018-2029

► 622,5 miljarder ska fördelas. En ökning med 100 miljarder jämfört med befintlig plan.

► Tolv miljarder satsar på vägar och järnvägar i Region Mitt. Bland annat dubbelspår mellan Gävle och Kringlan. Ny sträckning av väg 56 mellan Hedesunda och Gävle.

Annons
Annons
Annons