Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionen får vänta – Margareta fortsätter undervisa till rektorns stora glädje

Artikelserie
GD granskar lärarbristen

Flera pensionerade lärare har kommit till skolornas undsättning för att hjälpa till att lösa lärarbristen.
En av dem är Margareta Andersson, 66 år, på Stora Sätraskolan.
– Jag är frisk och mår bra så att få fortsätta jobba med de här eleverna ser jag som en bonus.

Annons

Tv-klippet: GD:s granskning av lärarbristen – på två minuter

GD granskar lärarbristen. Del 4: Tillfälliga lösningar.

"Lodjuret är ett stort kattdjur. Det är det enda vilda kattdjuret i Sverige..."

En efter en får eleverna i Margareta Anderssons lilla undervisningsgrupp högläsa ett litet stycke ur texten som projiceras på filmduken framme vid katedern. Då och då stannar hon upp vid ett ord och ställer följdfrågor för att försäkra sig om att eleverna faktiskt förstår vad där står.

– Pälsen är tjock. Vad betyder tjock?

Högstadieeleverna i just den här gruppen har bott i Sverige i mindre än ett år och behöver extra stöd när det kommer till svenskan. Margareta Andersson tränar bland annat läsförståelse med dem. – Det är A och O i alla ämnen att man förstår vad man läser – annars klarar man sig inte på gymnasienivå, säger hon.

Margareta Andersson har varit lärare sedan 1973 och arbetat med att undervisa barn från andra länder i 30 år. Och fortfarande är jobbet lika roligt.

– Jag skulle egentligen ha gått hem för 1,5 år sedan då jag fyllde 65. Jag hade bestämt mig för det redan hösten innan, säger hon.

Läs även: Pensionärer löser lärarbisten i Gävle

Men när pensionen närmade sig tänkte hon om. Hon ville ju fortsätta hjälpa barn och ungdomar att lära sig svenska och istället för att engagera sig i en frivilligorganisation kunde hon väl lika gärna jobba vidare, funderade hon.

– Det är ett fantastiskt arbete. De här eleverna har ett sug att lära sig och ger så mycket tillbaka.

Margareta Andersson meddelade sin dåvarande rektor på Brynäs att hon kunde tänka sig att vara kvar inom skolvärlden. På Stora Sätraskolan fanns behovet av hennes kompetens att lära ut svenska som andraspråk och biträdande rektor Ulla Hägglund hade inget emot att anställa en 66-åring. Tvärtom.

– Det finns ju jättemånga pensionerade lärare med en otrolig erfarenhet och kompetens så det känns jättebra att ha henne här och kunna ta vara på den, säger Ulla Hägglund.

Margareta Andersson jobbar två dagar i veckan och slipper allt administrativt arbete som hon hade som heltidsanställd lärare. – Nu får jag bara jobba med eleverna och det är vad jag tyckt har varit roligast i alla år, säger hon.

För Margareta Andersson betyder det mycket att ha en chef med just den inställningen.

– Det påverkar en både fysiskt och psykiskt att känna sig behövd. Det otroligt roligt att min erfarenhet värderas, säger hon.

När hennes egna barn var i skolåldern rådde det också brist på personal i skolorna. Därför har hon förståelse för de mammor och pappor som är bekymrade över att skolorna inte har behöriga lärare på alla poster.

– Som förälder kunde jag också bli orolig. Det är viktigt att den som står framför eleverna är en riktig pedagog och verkligen kan arbeta med eleverna.

Hur länge Margareta Andersson blir kvar på Stora Sätraskolan återstår att se. Hon har skrivit på kontrakt för det här läsåret, sedan vill hon känna efter.

– Just nu går det bra och allt fungerar. Både jag och min man är friska. Men efter det här läsåret får vi se.

GD:s granskning av lärarbristen:

Del 1: Alexander misshandlades av elev: "Inget kan få mig tillbaka till läraryrket"

Del 2: Få vill plugga till högstadielärare i Gävle – över hälften hoppar av utbildningen

Del 3: Hård konkurrens om lärarna – nyexade Dennis kunde välja och vraka bland jobben

Annons
Annons