Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politikerna vill stänga Rörbergs flygplats – för dyrt att rusta upp den

Rörbergs flygplats kan komma att läggas ner. Flygplatsen är för dyr i drift, enligt kommunledningen.
Ett slag mot ambulansflyget som använder flygplatsen flera gånger i veckan, menar Magnus Åström, flygchef för Scandinavian Air Ambulance.

Annons

TV-klippet: Följ med in i flygledartornet på Rörberg

För knappt en månad sedan beslutade Gavlefastigheters styrelse att flygtrafiken på rörberg ska fjärrstyras från Sundsvall. Ett beslut som innebär att det krävs investeringar på ungefär åtta miljoner kronor för att digitalisera flygledartornet.

Läs mer: Flygtrafiken på Rörberg ska fjärrstyras

Men vid sitt styrelsemöte på onsdagen beslutade Gävle stadshus att inte gå vidare med planerna. Bedömningen är att det blir för dyrt att driva vidare en verksamhet som går med förlust.

Förslaget till kommunstyrelsen blir att flygplatsen ska avvecklas.

– Vi gick fram med det förslag vi trodde på. Men så är det i en politiskt styrd organisation och det är bara att finjna sig i det, säger Gavlefastigheters vd Per-Arne Vahlund.

I och med det här beslutet stoppas allt arbete med att förbereda en digitalisering. Den personal som arbetar på Rörberg har fått information under eftermiddagen.

– Vi har ingen personal anställd på flygplatsen. De jobbar åt Markbyggarna, så ingen kommer att förlora jobbet. Det känns skönt, säger Per-Arne Vahlund.

Gavlefastigheter kommer att ta fram en avvecklingsplan, men kommer inte att börja med det förrän ett avvecklingsbeslut är taget i kommunfullmäktige.

– Vi gör ingenting fram tills dess. Under tiden måste flygplatsen fungera.

Premium: Bildextra - Rörbergs flygplats

Lantmäteriet flygfotograferar varje år en tredjedel av Sveriges yta och har Rörberg som bas för sin verksamhet. Myndigheten har till och med ett kontor på plats.

– Vi använder Rörberg från april till september. Vi behöver ju en flygplats för vår verksamhet, så är det ju, säger Kristina Kallur Jäderkvist, ansvarig för flygfotoverksamheten.

Lantmäteriet gör mellan 120 och 150 flygningar från Rörberg varje år.

Men de använder inte egna flygplan. Tjänsten är upphandlad och drivs av Värmlandsflyg. Som i sin tur har förlagt både sin flygverksamhet och sin verkstad på Rörberg.

– Totalt har vi fem-sex anställda på flygplatsen. Så det skulle verkligen slå hårt mot vår verksamhet, säger Anders Öberg på Värmlandsflyg.

Han framhåller att även polisen använder Rörberg. Men framförallt, ur ett samhällsnyttohänseende, är han bekymrad över sjukflyget. Som bland annat transporterar organ för transplantation och liknande.

– Den möjligheten måste väl flyttas till Arlanda eller Sundsvall. Det blir ju timmar i bil för att fylla samma funktion, sägerhan.

Företaget Scandinavian Air Ambulance ansvarar för ambulansflygningarna till och från Rörberg.

– Det här är ju främst en patientvårdsfråga. Patienten kanske behöver transporteras 20 mil i en ambulans i stället för att flygas direkt. Och det är en väldigt dramatisk följdverkan av det som man kanske inte tänker på. Det är att den ambulansen, om den åker 20 mil, lastar av patienten och sedan kör hem igen har avverkat mer än halva sitt arbetspass.

– Då är den inte tillgänglig för andra patienter, säger Magnus Åström, flygchef på Scandinavian Air Ambulance.

Han har inga tillgänliga siffror över hur många flygningar man gör per år från Rörberg.

– Nej, men det är åtminstone ett par gånger per vecka. Så det blir väldigt kännbart om den stänger ner, säger han.

Kommunen vill avveckla rörberg

Annons
Annons