Main logo

RECENSION: Det här var ju inte så roligt, Leila K!

Att Leila K är oberäknelig visste vi sedan innan, men att det skulle bli så här? Kvällen med 90-talsstjärnan på Hits For You blev en av de märkligaste ”showerna” som ägt rum i Gävle.

Annons

Låt mig börja med att understryka vilken stor respekt jag hyser för Leila K. Jag växte som så många andra 80-talister upp med hennes musik, har båda dansat disco och lyssnat noggrant hemma på pojkrummet i synnerhet på första albumet ”Carousel”. Jag älskade dokumentären ”Fuck You, Fuck You Very Much”, läste boken ”Historien om Leila K” med stor behållning. Jag vet av egen erfarenhet att ”Electric” är den mest klockrena låten för att fylla ett dansgolv och troligen den i särklass mest önskade. Hon är en legend, inget snack, och en av de viktigaste svenska stjärnorna vi haft.

Det tycker jag verkligen från botten av mitt hjärta, men i kväll gick något snett. Turnépremiären av The Fingerprint Tour gick hör och häpna i Gävle. Innan hade jag hajpat detta som större än att Håkan Hellström kom till Gävle i somras (göteborgare som jag är i grunden, blir jag givetvis lite extra glad av Göteborgsartister). För Leila K har mig veterligen bara gjort ett fåtal framträdanden sedan 1990-talet, varav stora comebacken skedde i somras på några av tidigare nämnda Hellströms konserter. Detta skulle bli Leila El Khalifis stora revansch. Som jag hade unnat henne det. Men det blev i stället en av de märkligaste tillställningarna jag varit på. Och jag tror faktiskt merparten som var där håller med. Även de som druckit x antal glas.

Kring 00.50 går Leila på, efter att Christian Stjernström pumpat 90-tals-eurodance-klassiker (i princip exakt samma låtar som spelades på mitt första disco 1994 – vilket alltid är fem plus). Hon är klädd i rosa Adidas-hoodie, New York Yankees-keps och stora solglasögon. En look som signalerar: ”jag är bakis och ska bara ner och köpa chips en söndagseftermiddag”. Men skit i scenkläder, det är ju ändå en livs levande legend som står framför oss (en sliten klyscha, men är det någon som är en legend är det ju Leila K – vilket hon till och med spelar på i låten ”Legendary”).

”Party people- how are U feelin’” utbrister Leila och så kör hennes 23-årige dj i gång någon slags modern floorfiller-house. Till detta ska alltså Leila freestyla och det går väl lite sådär. Hon verkar nervös, eller blasé eller bara inte på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Men det kanske artar sig? Njaaa. En jobbig timma följer med ett dj-set som innehåller allt från de senaste dunka-dunka-hitsen till Daft Punk och Mojo. Tydligen ska setet ”ta avstamp i Leilas egna influenser från 90-talet och följer hennes musiksmak ända fram till i dag”.

Under tiden går Leila av scen lite då och då. Eller får vatten från Basic Element-medlemmen Jonas Wesslander. Dj:n får fläska på och hålla god min, ibland skojar han och Leila K med varandra, men det är ingen annan som är glad. Jag lider faktiskt med dj:n.

Bakom bokningen står mangementet Milestone Artist som huserar en helt otrolig samling 90-talsartister. Här jobbar Vito Ingrosso bland annat. Många av mina favoriter finns på rostern. Jag har själv varit på många klubbspelningar genom åren med akter som Pandora, Look Twice och givetvis Basic Element. Samt förstås turnén Vi som älskar 90-talet – som gjorde sån succé även i sommar. 90-talet är hett igen, vi har blivit tillräckligt gamla nu.

Tanken var att Leila skulle med på detta framgångståg, men kanske hade det varit lika bra att låta bli. När andra 90-tals-akter uppträder är det i bästa fall relativt korta intensiva set med bara hits i originalversion. I de lite sämre fallen ska varenda jämrans låt göras om i ”2017-remix” vilket oftast låter hemskt och inte passar den nostalgitörstande publiken alls. Eller så är ingen av originalmedlemmarna kvar och det känns mest onödigt alltihop, men det blev i alla fall en chans att uppleva odödliga hits live. Blev det några Leila K-hits då? Jo faktiskt. En timma in ungefär. ”Got To Get”, ”Open Sesame” och ”Electric” bränns av i rask takt på slutet. Leila fyller i sina egna inspelade vokaler och träffar i alla fall rätt några gånger. Sen är det tack och adjö och det var väl tur att Gävle var ”fuckin’ beautiful people” åtminstone.

Leila KHits For You

Frågan inställer sig om det inte hade gått mycket bättre att låta dj:n värma upp (det hade faktiskt Stjernström kunnat göra lika gärna, han lirade ju åtminstone musik i linje med vad Leila K blev superstjärna med) och sen bara gå upp och köra en sisådär fem låtar. Full energi, nöjd publik, sen dra till hotellet, eller hem till Stockholm.

Jag pratar med en man som tagit ledigt från jobbet och åkt hela vägen från Hofors bara för att se Leila K. Han hade sett fram emot detta. Han är inte nöjd. En annan tycker ”Dr. Bombay playback på Harrys var bättre!”. Vilket i och för sig inte säger så mycket tycker jag, då det var ett jädra ös i Pildammsparken då den Malmöpågen lirade förra sommaren. Här blir det inget ös, bara lätt sorgligt och obekvämt med spridda busvisslingar. Men jag kommer aldrig glömma den här kvällen. Alltid något.

Det gör ont att skriva detta. Vi får hoppas det finns en liten chans att Leila samlar sig och kan göra bra ifrån sig resten av turnéspelningarna. Som det är nu hade jag aldrig kunnat rekommendera någon krog att boka Leila K. Tyvärr. Hits For You ska ha all cred att de ordnade en så speciell artist, men det är synd om de gäster som förgäves såg fram emot en speciell kväll och betalade för detta antiklimax.

PÅ SCEN

Leila K

Hits For You