Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vädret kan ni inte göra nåt åt – men informationen!

Annons

Jo, jag såg med egna ögon rapporterna om snökaoset i norra delen av länet. Jag insåg att det kunde bli förseningar. Jag var till och med beredd på att ett eller annat tåg skulle vara inställt.

Men vad jag inte var beredd på i torsdags kväll var den urusla, för att inte säga obefintliga informationen på Gävle central. Ja, jag vet att varken X-trafik eller Trafikverket kan göra något åt vädret.

Men informationen, kära företag, informationen...

Det värsta som finns för en pendlare är att inte få veta något.

Mitt tåg mot Söderhamn skulle gå 17.10 enligt skyltar och informationstavlor. Vi var många som stod på perrongen när klockan slog 17.10. Då kommer beskedet i högtalarna att X-tåget är inställt.

Det var allt vi fick veta. Inga upplysningar om ersättningsbussar, nada, null, nothing – kort sagt ett informationshaveri som lätt kunde ha undvikits.

Snöovädret kom ju inte precis som en överraskning. Varför kunde inte X-trafik ha skickat dit en eller ett par personer för att informera alla oss förvirrade pendlare? Personer med direktkontakt med dem som vet hur det ligger till med trafiken.

Ringa trafikupplysningen? Ha, ha vilket skämt. Denna kväll fick jag lyssna till robotrösten som meddelade att alla trafikupplysare var upptagna och att jag stod i kö. Jag tror jag väntade en halvtimme innan jag ledsnade.

En tågvärd som försökte hjälpa oss frustrerade pendlare hade samma bekymmer att komma fram på telefon.

Nu hade jag tur. En man från Rengsjö pratade med en lokförare som ringde en personlig kontakt som kunde meddela att alla tåg var inställda. Stod det på informationstavlorna? Nej, nej. Där stod fortfarande att 18.30-tåget mot Söderhamn-Hudiksvall skulle gå. Då var klockan närmare 18.

Mannen från Rengsjö, jag och en kvinna som skulle till Sundsvall delade på en taxi till Söderhamn. Det kostade 450 kronor per person.

Under hela taxiresan tänkte jag på om det finns några gränser för hur uruselt ett företag kan sköta informationen. Och jag tänkte på alla stackars skolungdomar som säkert ville hem lika gärna som jag, men som när vi åkte iväg i taxin så vitt jag vet fortfarande inte hade en aning om hur de skulle komma hem.

Ett råd till X-trafik och Trafikverket: Nästa gång SMHI flaggar för snöoväder och elände, förbered er genom att vidtala några anställda som kan upprätta en information på Gävle central och som kan ge klara besked om vad som gäller.

Ovisshet är det värsta som finns för en pendlare som vill hem.

Annons
Annons