Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Här har Erica slagit rot

/

MONK MÖTER...Erica Roth
Vad är det som gör en vinnare? Miljontals människor tävlar i alla möjliga sporter. Ett fåtal vinner. Nästan allt och nästan jämt. De blir bäst i världen inom sin sport.

Vi har nyligen följt våra svenska fri idrottsstjärnor i VM och glatt oss åt deras framgångar, segrar som inte bara gett kicken av att stå på prispallen utan även ekonomisk trygghet för resten av livet.
Men den delen av framgången gäller inte alla.
Det är Erica Roth från Hofors ett exempel på.
Hon har två extrajobb utöver det ordinarie för att klara av sin sport. Hon städar på sin fritid för att kunna satsa fullt ut på att bli bäst i världen på att köra motorcykel i terräng. Enduro är hennes gren, den kanske tuffaste sporten en tjej kan ge sig in på.
Och hon älskar det.

Vad är drivkraften? Hur känns segerns sötma?
Jag träffar Erica i Märsta, dagen efter hemkomsten från Polen där de sista tävlingarna gick som gav henne EM-guldet.
Hon står och putsar sin gula cykel i garaget. Kläderna hänger prydligt på plats. Alla lera är borta. Ordningen är exemplarisk. En enduroförare måste klara av att vara sin egen mekaniker, det bara är så. Reglerna tillåter inte att någon annan mekar med cykeln under loppen.
Strax intill garaget har Erica sin bostad, ett bygglabbe som hon har inrett till perfekt compact living. Där finns allt, tvättmaskin liksom kök, toalett och dusch, sängen som Erica har målat och lackat, vilar på bjälkar från Hofors. Där finns myssoffan. På väggen hänger guldmedaljen, den senaste erövringen. Att hon är pysslig av sig visar inte minst trädgården. Där håller hon på att fläta ett staket. Gräsmattan har hon anlagt själv. Och där står också en stork och pryder.
- Den fick jag i pris i Polen, säger hon.
Några prispengar blir det inte i enduro. Inte i EM. Tävlingen runt Gotland på hösten ger vinnaren en tusenlapp. Kostnaderna för att delta är 5 000 kronor.

Hur hård är konkurrensen i enduro?
- Förra året var det väldigt hårt mellan en tysk tjej och mig. Det var en sekundstrid, fast vi körde tio-tolv timmar på en helg. I år var det litet lättare. Den första deltävlingen gick i Tyskland och var väldigt svår. Det var bara jag som kom i mål på lördagen och där fick jag ett försprång.
Men det har kommit en ny tysk tjej som kör väldigt bra och jag var bara sju sekunder snabbare än henne på lördagen. På söndagen drog jag på mig en straffminut för jag kom in till kontrollen för tidigt och då slog hon mig. Så det hårdnade till på slutet.

Vad är egentligen enduro?
- Som motorcross, fast man kör i skogen.
Det är skillnad mellan svensk och internationell enduro. I Sverige kör man långa sträckor, mellan en halvtimme till en timme, och en kort transportsträcka emellan. I Europa är det mer som ett rally. Man kör långa transportsträckor, som man ska avverka på en viss tid, ganska svåra sträckor med backar och kärr. Sen kör man ett kort prov på kanske fem minuter och då ger man järnet. Och då måste man vara explosiv när man kör. Internationell enduro är mer som motorcross.
Den stora skillnaden mellan enduro och motorcross är tiden. Enduro är som ett långdistanslopp medan cross är som ett 100 meters lopp. I enduro måste du hålla huvudet kallt, köra rätt spår och vara uthållig.

Vilka egenskaper har du som gör dig till mästare på enduro?
- Jag tror att jag är rätt så stark. Jag är bra tränad och har åkt mycket enduro. Jag har inte lagt samma energi på motorcross.

Hur började det?
- Jag började åka landsväg. Jag fick en lätt motorcykel när jag var 16 år och tog körkort för tung motorcykel när jag var 18 år. Jag började åka enduro litet smått när jag var 19. Min riktiga pappa kör landsväg medan min styvfar Kalevi kör enduro. Och det var han som uppmuntrade mig.
Jag började satsa ordentligt när jag fick åka i landslaget i Finland 1996. Jag var reserv och fick hoppa in för en tjej som bröt benet. Då kände jag att det här är min grej. Och när jag flyttade hit till Märsta för tre år sedan fick jag helt andra träningsmöjligheter och en jättebra tränare, Tor-Leif Hansen, som var tvåa i VM i motorcross 75-76.

Vilka råd ger han?
- Kör fortare! Gasa! Hur svårt kan det vara?

Hur mycket tränar du?
- Jag börjar med fysträning när jag går upp på morgonen, halvsex. Det blir löpning, cykling, mc-körning. Vi har jättebra banor här i närheten, både skog, sandbana och jordbana. Sen går jag till jobbet, börjar nio och jobbar till halv fem. Sen mekar jag, fixar med hojen och kör med kompisar. Jag tränar runt tolv timmar i veckan.

Du måste klara av att meka själv?
- Ja, och det har jag lärt av Kalevi. Saker går sönder hela tiden. Du kraschar, du måste byta däck, bromsbelägg, kolvar, plast som ryker.

Hur ser resten av ditt liv ut?
- Mitt sociala liv är väldigt begränsat. Det blir ingen tid över. Jag har ju två extrajobb här också, för att få in extra pengar.

Vad gör du när du kopplar av?
- Då åker jag hem till Råbacka, till Hofors. Jag tycker väldigt mycket om trädgårdspyssel. Då kopplar jag av från motorcykeln som kan kännas som ett jobb.

Vilka egenskaper behövs för att bli bäst?
- Att vara tjurskallig och envis, att inte ge sig, att vilja bli bättre hela tiden. Att inte sitta och spänna hängslen och tycka att man är bra när man har vunnit ett EM. Man måste hela tiden jobba på att bli bättre.

Kan du förklara vinnarinstinkten?
- Det är bara känslan av att vinna. Har man vunnit några gånger, då får man den där känslan i maggropen. Det blir som ett gift. Sen beror det på hur man vinner. Det är mycket roligare att köra med kniven på strupen, när det är fight. SM vinner jag med god marginal och det är inte det samma. Man vill vinna när man har kämpat.

Du blir inte rik på din sport!
- Nej, det finns inga pengar i enduro. Bara genom sponsorer och det har jag nu. Jag får låna cyklar av Suzukiimportören och jag har andra sponsorer som hjälper mig med verktyg och tändstift.

Vad ska du bli när du blir stor?
- Jag funderar på att bli elektriker. Det skulle jag vilja läsa till. Jag är utbildad barnskötare, men det var inte min grej. Det märkte jag ganska snabbt.

Du lever i en värld med mest killar.
- Ja, och det är jätteroligt som nu senast i Polen. Vi var sju förare som åkte och bodde tillsammans. Det är bra folk. Alla är vana att bo litet hur som helst, det är ingen som gnäller när det inte finns någon värme på rummet och maten smakar skit. Vi har jätteroligt och alla hjälps åt.

Du får komma ut i världen.
- Ja, i Malaysien körde jag Rain Forest Challenge, en äventyrstävling där vi var ute i elva dygn och åkte i djungeln. Det var både roligt och litet läskigt, med spindlar, ormar, elefanter och tigrar. Det var tack vare Eurosport som jag kunde åka. Annars kostar det för mycket.

Vilka är dina drömmar?
- Jag vet inte riktigt. Jag har ju vunnit EM-guld och det finns inget VM för tjejer. Jag kommer nog att satsa mer på motorcross. Där är det ett par tjejer som slår mig, som är riktigt vassa. I cross hör jag nog till de fem bästa men det är två som kör riktigt fort. Sen är vi fyra i en klump som ligger bakom och surrar.

Du slår många killar!
- Ja, i Gotland Grand National är det över 2 000 som startar och jag brukar komma in på runt 100:e plats. Men mot killarna i SM-toppen har jag inte en chans. De är så mycket starkare. Det handlar om styrka, kondition och att våga. Men jag blir förbannad när dom kör ifrån mig. Det är en jättebra morot att ligga och jaga grabbarna.

Hurdan var du som barn?
- Då var det bara hästar som gällde. Vi hade fodervärdshästar och jag tävlade i hoppning. Annars var jag nog inte alltför livlig. Jag klättrade i träd, tyckte om att cykla och cyklade omkull ibland. Jag har nog alltid varit litet grabbig. Jag har inte tyckt om att leka med dockor. Men jag har alltid varit en jättedålig förlorare. Fia med knuff är inte min grej. Får man stryk är det inget kul.

Kör du motorcykel privat?
- Nej, jag har en liten buss. Jag har nyligen bytt och håller på att bygga om den. Där ryms två cyklar och där har jag två sängar så jag kan sova i den vid tävlingar. Då slipper man hotell.

Hur viktig är själva motorcykeln?
- Det är ingen stor skillnad på cyklarna. Det är inte som med hästar som kan kosta allt mellan 20 000 kronor och två miljoner.

Vilka förebilder har du?
- Min tränare, Tor-Leif och Anders Eriksson, som tagit VM i enduro sju gånger.

Hur går taktiksnacket före en tävling?
- När det gäller cross måste jag bli uppretad och peppas, helst vara riktigt förbannad. Då går det bäst. Tor-Leif brukar gorma och gå på. Man måste vara på hugget.

Är det en farlig sport?
- Nja, inte så farlig som folk tror. Man bryter sig, det gör alla förr eller senare. Jag bröt båtbenet i handleden när jag körde omkull på landsväg. Cross är litet farligare, där är hastigheterna högre.

Vilken är den tuffaste tävlingen?
- Novemberkåsan. Där åker tjejerna en kortare slinga, men det tycker inte jag är någon vits. Kåsan gör man för att klara hela grabbklassen och det är väldigt, väldigt bra om man tar sig i mål. Det har jag gjort en gång. Det är grymt jobbigt. Och där gäller det att hålla sig varm och torr och äta hela tiden. Det värsta är om man börjar frysa. Det är en mentalt jobbig tävling.

Hur firar du när du vinner?
- Duschar, käkar och går och lägger mig. Man är så trött så man orkar inget annat. Jag gör samma sak när jag förlorar men då lägger jag den tävlingen bakom mig. Då tänker jag inte alls på den. Det är mycket mentalt med att tävla. Har jag däremot vunnit, då analyserar jag och tänker på vad jag har gjort rätt.

Hur mycket kostar din sport?
- Det har jag inte vågat räkna efter. En EM-säsong med nio tävlingar kostar kanske 200 000 kronor. Det rasslar iväg. Ändå är enduro en ekonomisport jämfört med andra motorsporter, som roadracing som kostar hur mycket som helst.

Hur ser du på framtiden?
- Jag vill nog åka EM något år till och satsa mer på motorcross. Vi får se. Nu har jag två tävlingar kvar i SM. Sen är det Gotland och Novemberkåsan. Sen börjar det i januari igen. Det är en lång säsong och det kan bli litet för mycket ibland. Man blir mätt och man måste vara hungrig för att det ska gå bra.

KERSTIN MONK
kerstin.monk@gd.se
026-15 96 44
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons