Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Näringslivstopp pekas ut i ny jätteläcka gällande skatteplanering – äger aktier i Sandvik

Under söndagskvällen har flera medier, bland annat SVT Nyheter, gått ut med uppgifter om en ny jätteläcka av dokument. I den avslöjas bland annat hur Leif Östling, aktieägare i Sandvik, är en av flera näringslivstoppar som undviker skatt genom att placera pengar i skatteparadis.

Annons

Miljontals dokument har läckt. Foto: Jessica Gow

Läckan kallas paradisläckan och de dokument som släppts innehåller information om hur rika personer lagligt men avancerat skatteplanerat för att undvika att betala skatt, skriver bland annat SVT.

En av de som pekas ut är Leif Östling, ordförande i Svenskt Näringsliv, som bland annat har aktier i Sandvik, HM och Telia för drygt 30 miljoner kronor skriver SVT.

Enligt kanalen satte han 2005 upp ett bolag i Malta dit han skickade delar av sin inkomst med tanke på landets gynnsamma skattevillkor.

Själv säger Leif Östling att det är pengar från 1980-talet då han jobbade i Nederländerna och att han betalat 180 miljoner kronor i skatt i Sverige och Tyskland de senaste sju åren.

– Jag tycker jag har tagit väldigt stort samhällsansvar. Jag har alltid betalat skatt i Sverige på allting som jag har tjänat i det här landet, säger Leif Östling till SVT.

Leif Östling, ordförande i Svenskt Näringsliv.

I samma intervju gör Leif Östling ett uttalande där han frågar vad han egentligen får för pengarna han lägger på skatt i Sverige.

Ett uttalande som mött stark kritik på sociala medier där uttalandet bland annat har trendat på Twitter.

Svenskt Näringslivs hemsida medger Leif Östling att han uttryckte sig slarvigt och att det han egentligen menade var att han nyttjat den svenska välfärden tämligen lite jämfört med hans ekonomiska bidrag till den.

Läckan på omkring 13,4 miljoner dokument lämnades till Süddeutsche Zeitung som sedan har delat av dem med sig till det globala journalistnätverket ICIJ, där SVT Nyheter och Uppdrag granskning samt TT varit med och tagit del av dokumenten, skriver Aftonbladet.

Annons
Annons
Annons