Annons

Allkonstnären Le Corbusier ställs ut

”Om det inte vore för Lenin, Hitler, Stalin, Mao och Pol Pot skulle Le Corbusier räknas till 1900-talets stora monster. Utan tvivel gjorde han mer för att ödelägga det brittiska stadslandskapet än Luftwaffe någonsin gjorde.”

Så inledde den brittiske essäisten Theodore Dalrymple en ofta citerad artikel i tidskriften Axess om den schweizisk-franske arkitekten Charles Edouard Jeanneret, mer känd under sitt tagna namn Le Corbusier.

Dalrymple är inte ensam om att spy galla över den världsberömde arkitekten. Jean-Louis Cohen, professor vid New York University och kurator för Moderna museets nya utställning ”Moment – Le Corbusiers hemliga laboratorium” konstaterar att det finns många missuppfattningar kring Le Corbusier.

– Det vanligaste missförståndet om Le Corbusier är att vi bor i städer som bygger på hans idéer. Han kan inte anklagas för alla funktionella zoner, den extrema differentieringen, förlusten av stadskänslan. Han var en del av en generation. Tyska stadsplanerare som var mycket mer inflytelserika än han var tyckte till exempel att 1800-talets förtätade stadskärna var nonsens och ville ha ett kristallklart perspektiv på staden, säger Jean-Louis Cohen.

I utställningen ges en mångfacetterad bild av Le Corbusier. Här är det allkonstnären som skildras: Arkitekten, men också målaren, skulptören, visionären och agitatorn Le Corbusier.

Titeln syftar på ett av Le Corbusiers egna uttalanden: ”Mitt arbete skulle inte existera utan mitt hemliga laboratorium, utan det arbete jag utför i min målarateljé där jag fantiserar kring former, figurer och strukturer som sedan migrerar till min arkitektur”.

I utställningsrummet blandas därför arkitektritningar med målningar, skulpturer och objekt som inspirerat honom.

Här finns till exempel en samling snäckor, sjöborrar och väderbitna kranier, föremål vars former ibland dyker upp i de arkitektoniska verken. Kyrkan Notre-Dame-du-Haut i Ronchamp är kanske det mest kända exemplet, med sitt tak som påminner om ett krabbskal.

Som konstnär följer Le Corbusier tidens strömningar, är tydligt inspirerad av bland andra Picasso och Léger, och framstår som en habil, men relativt ooriginell modernist.

– Jag får ibland frågan om det finns någon modern konstnär som omfattar hela det här spektrat, från målarateljén till att rita de stora städerna, till att rita möbler, byggnader och mattor. Där är Le Corbusier helt unik.

– Vad gäller måleriet är han inte oäven, men har en mindre grad av egen identitet än de konstnärer han själv tittar mycket på, säger Fredrik Liew, intendent på Moderna museet.

Trots att utställningen är omfattande innehåller den bara en bråkdel av Le Corbusiers arv. Vid sin död 1965 lämnade han efter sig 1 500 000 dokument, varav 32 000 arkitekturritningar.

Ett faktum som stämmer till eftertanke är att bara 75 av hans byggnader verkligen uppfördes och att endast en stadsplaneritning – den i indiska Chandigarh – fullbordades.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons