Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon ger bruksskräcken en plats

/
  • Madeleine Bäck debuterar som författare i vår med
  • Madeleine Bäck är biologen som sadlade om till medicinjournalist och nu debuterar som författare.
  • Madeleine Bäcks debutbok
  • Vad är det som ruvar under ytan i de gamla bruksmiljöerna i Gästrikland? I Madeleine Bäcks debutbok
  • Madeleine Bäcks debutbok växte och blev till en hel trilogi. Nu kommer första delen
  • Madeleine Bäck.

Hon kallar det hon skriver för "svensk bruksskräck". I debutboken "Vattnet drar" gör Madeleine Bäck trakterna kring Hofors, Storvik och Gävle till skräckens hemvist.

Annons

LITTERATUR En kyrkostöld, ett kvinnomord, en oansenlig sten som ger sin ägare makt att styra över andra människor. Med de ingredienserna inleds "Vattnet drar", en roman som blandar nutid med dåtid, svensk folktro med modern skräck och får sexscenerna i "Fifty shades of Grey" att blekna i jämförelse.

Hade någon frågat Madeleine Bäck om hon skulle vilja skriva en trilogi om "sitt" landskap Gästrikland för 20 år sedan hade svaret blivit "Aldrig".

– Jag tror att många som kommer från sådana här små bruksorter känner igen sig i att man längtar bort som ung. Man är hemmablind; fast det är så otroligt vackert och spännande så ser man det inte, det blir bara en tråkig kuliss och man vill hellre ha något annat. Det behövdes att jag flyttade för att verkligen kunna se det, konstaterar hon.

Madeleine Bäck är uppvuxen i Storvik, ett samhälle med drygt 2 000 invånare. Även om berättelsen om Viktor, Beata, Krister, Gunhild och journalisten Jäder först och främst är en läskigt underhållande roman för unga vuxna spelar också de små orterna i Sveriges inland en viktig roll. Skräck är ett ovanligt effektivt lackmuspapper på verkligheten, menar hon.

Om klassikern "Frankenstein" speglade dåtidsmänniskans rädsla för den nya tidens elektricitet och i förlängningen de dödas återkomst så präglas "Vattnet drar" av vår tids oro för tre saker: urbaniseringen, historielösheten och naturen.

– I och med att fler och fler flyttar till städerna, framför allt på grund av att jobben finns där, blir stad och landsbygd allt mer alienerade från varandra. Stadsborna tappar kontakten med landsbygden och inlevelsen för villkoren där. På landet händer det att en del människor bygger en fientlighet mot dem i storstäderna. De upplever sig förminskade och missförstådda.

Madeleine Bäck är biologen som sadlade om och blev medicinjournalist och sedermera chefredaktör för tidningsbyrån A4. Läsandet och skrivandet har hon haft med sig sedan barnsben, men startskottet till debutboken kom först när hon gick en kurs i ämnet "skräck" på Skrivarakademien i Stockholm. Kursledare var skräckförfattaren Anders Fager som gav henne i uppgift att jobba med ett större projekt under studietiden.

Att det blev en trilogi var hennes förläggares förtjänst. Madeleine Bäck hade från början inga planer på att skriva mer än en bok – och inte heller någon tydlig målgrupp för ögonen.

– När jag började skriva tänkte jag att det var en vuxenbok. Efter ett tag kom jag på att nej, det här är en bok för unga vuxna, det kändes så i karaktärerna. Då fanns redan våldet och erotiken med i boken och jag hade en diskussion kring det med min förläggare "kan jag verkligen ha med det?", för jag visste inte riktigt.

Det är betydligt mer sex i boken än man kanske skulle ha förväntat sig – sexualiteten är ett maktmedel som används på ett ibland väldigt obehagligt sätt. Var det något du tvekade inför?

– Det finns så mycket annan litteratur i den här genren som också är väldigt rå och hård och erotisk. Och jag tycker att det blir fel att censurera, ska man skriva någonting måste man skriva hela vägen och inte hålla tillbaka, tycker jag. Jag har försökt att vara ärlig mot historien. Men jag diskuterade det med förlaget, för att jag ville få bekräftat att det var rätt.

Det finns säkert de som kommer att jämföra "Vattnet drar" med "Cirkeln"-trilogin. Vad tycker du om det?

– Nu älskar jag "Cirkeln". Men jag höll mig medvetet ifrån den när jag skrev boken, jag såg inte filmen heller innan jag skrev. Fast jag förstår att de kommer att jämföras, det är också en trilogi som utspelas på en bruksort, men jag tycker att de skiljer sig åt i tematiken.

Annons
Annons
Annons