Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inger Edelfeldt laddar kläder med betydelse

BOK: Kläder väcker minnen och visar vägen till människors identitet i Inger Edelfeldts nya novellsamling.

En serie underfundiga berättelser om klass, relationer och vilka roller vi ger oss själva.

Annons

Olika klädesplagg kliver fram som aktörer i Inger Edelfeldts nya novellsamling.

En solgul hippieklänning kan göra all skillnad i världen. När huvudpersonen i novellen ”Vi är stjärnstoft” tar på sig den, en sommardag på 1970-talet, förändras rollfördelningen i hennes tjejgäng. Plötsligt är hon inte längre den oansenliga, utan den som drar blickarna till sig. Det påverkar naturligtvis maktbalansen och sen går det som det går. Men det handlar om mer än ett plagg, i grunden handlar det om att den gula klänningen får henne att uppleva sig själv och världen runt omkring på ett annat sätt. ”Det var något som hade hänt: en transformation. Ljuden, dofterna och solvärmen kändes fullständigt annorlunda, och om jag nu, så långt senare, försöker förstå vad som hade förändrats, så var det som om allt med ens var välvilligt inställt.”

Inger Edelfeldt har rört sig mellan olika genrer sedan debuten på 1970-talet. Nu återvänder hon till novellerna med samlingen ”Kläderna” där olika plagg har betydelsebärande roller. En vinfläckad tunika väcker minnen av en relation, där kvinnokarlen Ola fick ta över kommandot lite väl mycket i Katjas liv. En gammal brudklänning får bli verktyget för en son, som vill göra en tydlig – och elak – markering mot sin dominanta mor. En svart hatt får bli nyckeln till att äntligen kunna vända ryggen till svåra känslor efter en separation.

I Inger Edelfeldts noveller är klädesplaggen mycket mer än rekvisita. De är snarare aktörer, som påverkar relationer, tilldelar roller och väcker frågor om identitet och klass. I ”Kappan”, en av samlingens starkaste noveller, berättar huvudpersonen motvilligt om Den Förfärliga Yllekappan, som hängt i hennes hall i åratal. Ett svindyrt plagg, som hon impulsköpte på NK för många år sedan och aldrig har förmått sig att göra sig av med, trots att hon aldrig har känt sig bekväm i den. Kappan blir en tydlig markör av klass och identitet, med underläget inför expediten på det fina varuhuset och känslan av att vara utklädd i ett plagg som inte hör hemma i det egna sociala skiktet. Trots att hon i dag är en etablerad konstnär kan hon fortfarande inte hantera Yllekappan. Det är ju precis så det är, när klassfrågan börjar gnaga på själen.

Novellerna har en lättsam, vardaglig ton, där Inger Edelfeldt rör sig mellan olika sociala skikt och miljöer. Hon har en träffsäker blick för hur vi beter oss och hur vi brottas med oss själva, utan att komma dit vi vill. I ”Slutspel” kämpar teaterarbetaren Vilu med sin ihåliga ekonomi. Hon har svårt att få ihop tillräckligt med pengar för att köpa mat till sin tonårsson. Och ändå kan hon inte motstå den där vintageklänningen som ropar efter att bli köpt. Inget klokt beslut, men djupt mänskligt.

I samlingens sista novell, ”Ömsa skinn”, får vi möta den åldrande sångerskan Ako, som levde festival- och alternativliv på 1960- och 70-talet och nu har dålig kontakt med sin ordningssamma dotter. När barnbarnsbarnet Felicia kommer på besök leder det till en djupdykning bland de kläder hon sparat och de minnen de väcker. Där får hon formulera tankar, som blir ett tema för hela novellsamlingen: ”Så varför har jag sparat alla dessa kläder?Jag vet och minns att de har gett mig ett enormt välbehag. Och detta att klä sig, att dekorera sig; nog är det helt centralt i människovarandet.”

Det är den centralpunkten Inger Edelfeldt ringar in i sin novellsamling. En hatt eller en tunika kan berätta mer om oss än vi tror.

*

LITTERATUR

Inger Edelfeldt

"Kläderna"

(Norstedts)

Läs mer: Fler bokrecensioner finns att läsa här

Läs mer: Fler recensioner av facklitteratur finns att läsa här

Läs mer: Isabelle Ståhl i topp när vi listar fem favoritböcker från maj-juni

Läs mer: Elise Karlsson i topp när vi listar fem favoritböcker från mars-april

Annons
Annons
Annons