Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bok: Tragikomiskt om vänsterhusets undergång i Johannes Klenells debut

Kulturchef Cecilia Ekebjär läser Johannes Klenells debutroman, ”Det fria ordet”. En satirroman om människor som vill göra gott men som överrumplas av samhällets utveckling.

Annons

Johannes Klenell har skrivit en satirroman om talbollar, politik och att vilja göra gott.

Jonas Thunander valde kulturvetarlinjen på universitetet i Karlstad, mest för att han inte hade några särskilda motiv eller drivkrafter.

Samma obeslutsamhet ledde fram till en praktikplats på Det fria ordet, en vänsterorganisation som grundades -67 som en motkraft till USA-imperialismen, en förening som i dag (läs 00-tal-tidigt 10-tal) driver "goda frågor" kopplat till klimatet, demokrati, tredje världen och fred.

Svajig ekonomi gör det ändå inte svårt för Jonas att få fortsatt förtroende även efter sin praktik på Det fria ordet.

Den ekonomiska motorn i organisationen är förlaget som ger ut politiskt rödfärgad litteratur, men som fortfarande går runt på pengar från en deckarsuccé för många år sedan.

Nu går det dessvärre inte så bra längre. Jonas praktik startar samtidigt som en kombinerad medie- och vänsterkris tar fart i Sverige, en kris som organisationen har svårt att tackla.

Svajig ekonomi gör det ändå inte svårt för Jonas att få fortsatt förtroende även efter sin praktik på Det fria ordet.

Läs mer: Kristian Ekenberg: Björn Borg – svensk mästare i självbehärskning

Generalsekreteraren tycker att det är osolidariskt att säga upp folk eller säga nej till en god sak, och i hennes värld är det försvarbart att tänja på lagen för att upprätthålla det hon tycker är riktigt och bra.

Det visar sig också att Jonas faktiskt har ett par talanger, dels att hålla sig flytande utan att göra nästan något alls, dels att förstå logiken i sociala medier.

En kombination av de båda gör att han snart är redaktör för satirmagasinet Guano. En gammal vän från Karlstad-tiden mjölkas på tecknade alster som får spinn digitalt.

Den lilla framgången kan ändå inte vända mediehusets rasande siffror.

Räddningsauktionerna är både kreativa och udda, bland annat görs försök med självhjälpsböcker och erotisk litteratur signerad Daniel Suhonen och Göran Greider.

Generalsekreteraren håller brandtal och lovar att förlaget snart ska "rocka fett".

Vilket det så klart inte gör.

Boken beskriver människor som överrumplats av samhällets utveckling, som inte förmå att förstå eller hitta sin plats i det nya.

Boken beskriver människor som överrumplats av samhällets utveckling, som inte förmå att förstå eller hitta sin plats i det nya.

”Det fria ordet” är Johannes Klenells debutroman. Han är uppvuxen i Värmland, förläggare på Galago, serieförlaget som är en del av föreningen Ordfront, här finns så klart gott om yttre likheter mellan Klenells romanvärld och den verkliga som är svåra att inte notera. Dessutom använder Klenell en rad verkliga händelser som han sättar samman till en intressant resumé över de senaste tio årens utveckling – både inom media och inom politiken.

Läs mer: John Ajvide Lindqvist om skrivandet och att litar på sina infall.

Klenell håller det enkelt språkligt och skapar någon slags litterär situationskomedi. Utan att bli kylig ser han våra mänskliga tillkortakommanden, de invanda mönstren, misstagen och karaktärsdefekterna och gör humor av dem.

Men Klenell vill inte bara vara rolig. Berättelsen djupnar av att humorn balanseras med ett allvar, en slags sorg över att människan har så svårt att få till det fast intentionen är god.

BOK: Det fria ordet

Johannes Klenell

(Natur&Kultur)

Läs mer: Inger Edelfeldt laddar kläder med betydelse.

Annons
Annons
Annons