Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Dalhalla – bästa platsen för Rhenguldet!

+
Läs senare
/
  • Patrik Ringborg har Rhenguldet helt i sitt blod. Bara i år har han dirigerat 15 föreställningar av Wagners opera. Han kan varje takt och varje replik utantill.
  • Trion som gjort uppsättningen möjlig, tenoren och artistförmedlaren Göran Eliasson, hans hustru Anna Larsson, en av världens främsta Wagnersångerskor och dirigenten Patrik Ringborg.
  • Calle Lindén

I morgon, lördag, spelar Gävle Symfoniorkester tillsammans med Dalasinfoniettan Wagner på Dalhalla. Kerstin Monk träffade dirigent och två av sångarna när de repade på Gävle Konserthus.

– Om Richard Wagner hade sett den här uppsättningen hade han velat filma den. Det är helt perfekt. Det kan bara inte finnas en bättre plats för Rhenguldet än Dalhalla.

Patrik Ringborg, som dirigerat inte mindre än 15 föreställningar av Rhenguldet bara i år, är helt lyrisk när jag träffar honom i Gävle konserthus där han är i full färd med att repetera med orkester och solister inför premiären på lördag.

Många rekord som kommer att slås: Aldrig tidigare har en större orkester suttit på Dalhallas scen, omkring 90 personer, precis så många som behövs för den opera som inleder Wagners berömda Ringen.

Patrik har rekord med antal musiker i ett operadike också, nämligen 102 vid operan i Oslo. Men det hör kanske inte hit.

Att Rhenguldet nu sätts upp i en scenversion i Dalhalla är snudd på ett mirakel. Det var ju för opera som Margareta Dellefors för över 20 år sedan kämpade för att göra det gamla kalkstensbrottet, som hon upptäckte, till en operascen.

Sen har det blivit en blandad kompott som bjudits i den magnifika arenan, av framför allt ekonomiska skäl.

Nu är det tack vare världsalten Anna Larsson och hennes man, tenoren och artistförmedlaren Göran Eliasson som en egen och unik produktion av opera har förverkligats.

– Vi har ju båda sjungit en hel del i Dalhalla och har haft planer och önskemål. När den gamla styrelsen avgick i januari för ett år sedan blev vi tillfrågade om vi ville engagera oss, berättar Göran, som tagit på sig rollen som konstnärlig ledare för Dalhalla Opera.

Tillsammans har de dragit i så många trådar som det bara är möjligt. De har tagit risker och balanserat på slak lina. Så sent som i januari i år fick de besked att Statens kulturråd ställer upp med en del av pengarna.

– Då hade vi redan börjat skriva kontrakt med sångare. Det är nödvändigt att kulturrådet ställer upp med pengar. Dalhalla är en riksangelägenhet, säger Anna.

Och nu har de åstadkommit en uppsättning med den bästa tänkbara dirigenten, Patrik Ringborg, en idérik regissör, Marcus Jupither, och fantastiska sångare, bland dem Calle Lindén, baryton, son till Magnus och Gudrun Lindén, operasångare från Gävle.

Och allt på rekordtid, med bara två veckors repetition och till en kostnad som är en tredjedel av vad det skulle ha kostat på Operan i Stockholm, bland annat tack vare att alla ställt upp för låga arvoden.

Det som publiken kommer att erbjudas är något alldeles unikt.

Anna Larsson, i rollen som Fricka, anses vara en av världens främsta Wagnersångerskor.

På scenen sitter en rekordstor orkester, Gävle Symfoniorkester, Dalasinfoniettan och extramusiker, en orkester som har imponerat djupt på Patrik Ringborg.

Inte minst imponerande är den fantastiska miljön i Dalhalla, med sin sjö som gör att Rhendöttrarna faktiskt simmar i riktigt vatten, inte bara på låtsas på scenen som i de flesta uppsättningar. Nästan alla i uppsättningen kommer förresten att simma.

Loge, som sjungs av Göran Eliasson, kommer inflygandes från nio meters höjd. Och Alberich kommer nedfarande längs hela den branta klippväggen. Det blir många överraskande effekter.

Jag ställer frågan till Patrik om man skulle kunna säga att Wagner är musikens motsvarighet till Tolkien med sin Sagan om ringen.

Han funderar ett tag och säger ja, handlingen kan ses som en 1800-talets Tolkien. På den tiden hette det mytologi, det som i dag är fantasy.

Men framför allt, säger han, är handlingen så oerhört aktuell.

Det handlar om pengar, om pengars makt, om girighet, om guldet som får människor att överge kärleken, om scener i ett äktenskap, långt innan Ingmar Bergman gjorde sin TV-serie.

Anna och Göran inflikar att för en ovan operabesökare är det här en föreställning som kanske är mer begriplig än något annat.

Anna Larsson brinner för att öppna den fantastiska operavärlden för dem som kanske är ovana vid kultur. Hon själv kommer från en uppväxt utan operatraditioner, för övrigt med rötterna i Mora-trakten men uppvuxen på Lidingö och hon vill gärna få oss att upptäcka vilken oerhörd skatt det är att få uppleva opera och klassisk musik.

För tredje året i rad har hon och Göran anordnat en egen musikfestival i en lada i Vattnäs utanför Mora där de har sitt hus.

– Det var fantastiskt i år, vi spelade en opera av Benjamin Britten, The Rape of Lucrecia, och flera i publiken, varav många aldrig hade sett en opera, var så gripna att de grät, berättar Anna.

Rhenguldet har premiär på lördag och spelas även den 17 augusti. Och ja, det finns biljetter kvar. Dalhalla kan ta emot 4 000 personer vid varje föreställning. Föreställningen är två och en halv timme lång.

Och vilka ekonomiska risker har Anna och Göran tagit själva?

– Inte mer än att vi själva kanske inte får betalt för vårt arbete, säger Anna Larsson och Göran Elisasson.

Kerstin Monk

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons