Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Dolda designpärlor: En skärva av New York

+
Läs senare
/
  • Eslövs medborgarhus präglas av de böjda träpanelerna och ett skickligt arbete med detaljer.

En skärva New York landade i slutet av 1950-talet mitt i Eslöv. Hans Asplunds medborgarhus blev landets modernaste och lyxigaste – och en chans för arkitekten att kliva ur ­faderns skugga.

Kanske var det poststämpeln från New York som avgjorde. Juryn för arkitekttävlingen om det nya medborgarhuset i Eslöv lär ha spekulerat, och kanske trott att det var den kände FN-arkitekten Sven Markelius som ritat tävlingsförslaget ”Diagonal balans”.

Men det var en 26-årig nybakad arkitekt, visserligen med ett känt efternamn Asplund, som fadern Gunnar Asplund – men ett oprövat kort i sammanhanget. Han vann tävlingen och fick sin stora chans att kliva ur faderns skugga.

– Det var ett sätt för honom att säga ”även jag kan”, hans första egna stora bygge. I mycket har medborgarhuset samma prägel som pappans rådhus i Göteborg, de böjda panelerna och det fina detaljarbetet, säger arkitekten Mats Edström, som ansvarade för den ambitiösa restaureringen av huset 2003.

I dag är medborgarhuset i Eslöv ett arkitektoniskt kulturarv som studenter och arkitekturintresserade från hela världen kommer för att titta på. Fortfarande används det flitigt, för dans, konserter, teater, bingo, kommunmöten och konferenser.

Hans Asplunds drömprojekt har inte alltid rosats. Skrytbygge, var ett vanligt omdöme när huset stod klart 1957. Och visst fog för kritiken fanns det. Panel av amerikansk oregonpine, räcken i handsvarvad marmor och kalkstensgolv som klättrar upp på kolonnerna. Materialen är noga utvalda utan hänsyn till pris och teknik.

– Medborgarhuset är en av de sista byggnaderna av den gamla sorten, detaljerad arkitektur i en mindre, mänskligare skala. Senare var det storskaligt och monteringsfärdigt som gällde, detaljerna spelade mindre roll. Huset kom lite för sent och Hans Asplund fick utstå mycket kritik.

En orsak till att utvecklingen hann springa ifrån Hans Asplund var de många förseningarna. Först tio år efter arkitekttävlingen kunde huset invigas, tre gånger dyrare än planerat och med en rättsprocess till följd. Enligt byggherren försvårades arbetet av ”den unge arkitektens ohämmade skaparlusta”; inte sällan kom Asplund springande med nya ritningar i sista stund.

Resultatet blev ett medborgarhus utan svensk motsvarighet, med tydliga influenser från USA. Att lilla Eslöv skulle bygga landets lyxigaste medborgarhus låter osannolikt, men Mats Edström påminner om rådande tidsanda. Efter kriget växte det fram Folkets hus runtom i landet. Demokratisering och fostran var nyckelord när man skulle motverka totalitära krafter och Eslöv var en framåt stad med välmående industrier.

– Aldrig var tiden så modern som på 50-talet, brukar man säga. Allt nytt var fint, framtidstron var överväldigande och drömmen om Amerika levde stark, säger Mats Edström.

TT Spektra

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons