Annons

Ett steg in i det nya

Det senaste året har några av regionens mest spännande konstnärer arbetat i Norrsundet tillsammans med lärare och elever.

Ateljén har blivit en plats som berättar om framtidens skola, där konsten och konstens kunskaper får chans att möta de traditionella skolämnena på nya vis.

De senaste åren har skoldebatten mest handlat om betygssystem och kunskapskrav, men den nya läroplanen (Lp11) ger också stora möjligheter att arbeta med estetiska lärprocesser på ett sätt som kan förändra skolsituationen i grunden.

– Den är en bekräftelse för oss och vårt sätt att arbeta, säger Monika Norén, biträdande rektor i Norrsundet. Barnens rätt till en bra undervisning uttrycks tydligare. Det estetiska lärandet ska finnas i alla ämnen och redan från första klass.  Det här kräver mer av lärarna, och det krävs också ett annat sätt att leda för att hela skolan ska involveras i tankesätten.

Det senaste året har Norrsundets och Bergby skolor successivt tagit steget in i det nya. Deras sätt att sammanföra pedagoger, konstnärer och elever har redan låtit höra tala om sig i den nationella skolvärlden.

– Ett barn har hundra språk, säger Monika Norén. Att sitta stilla i bänken och lyssna på en lärare passar inte alla. Att arbeta med konstnärliga uttryck öppnar för reflektion på ett djupare plan.

Monika Norén var en av de som tidigt arbetade inspirerat av den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia i Sverige. I den kombineras arbete och lek, verklighet och fantasi på ett vis som lett till ett annat sätt att närma sig kunskap och forskning.

När Monika Norén kom till Norrsundet för fyra år sedan mötte hon bildpedagogen Britta Högberg och tillsammans arbetade de fram ett sätt att arbeta med estetiska lärprocesser som passar den nya läroplanen väl.

En av deras medarbetare är konstnären Riitta Tjörneryd, Gävle. Förra året var häxprocesserna i Hamrånge utgångspunkten för ett stort arbete om historia och nutid. Det senaste året har Östersjön stått i fokus. Temat har präglat hela skolan. Det har varit genomgående i undervisningen och lämnat spår, helt konkret, i rummen.

Eleverna har varit på besök i Hyttan, slottsparken och hamnen och fått kunskap om järnframställning, om livet på bruket, om Östersjöns flora och fauna, om sjöfart, handel, vrak och utgrävningar. Under arbetets gång har de träffat bland annat en biolog, maritima experter, hembygdskännare och så vidare. Parallellt har de arbetat tillsammans med Riitta Tjörneryd och konstnären och animatören Mattias Gordon. Genom alltihopa löper tanken att barns utveckling sker i ett starkt och komplext samspel, inte bara med läraren, utan med hela omgivningen.

– Vi började med att barnen fick göra tankekartor. Vad kan jag? Vad vill jag lära? Sedan har vi löst problemen tillsammans, berättar Britta Högberg.

Kreativa arbetssätt ställer högre krav på fokusering och samtidigt skärps förmågan att analysera, menar hon.

– Att göra med händerna är ett sätt att tänka. Barn har stora behov av att gå in i sig själva, och reflektera på sitt eget vis.

Ateljén är som ett stort energicentrum. Här passerar hela tiden elever som gör eller ser vad som gjorts och görs. Samtidigt märks det att de flesta har respekt och tar ett ansvar för rummet.

– Miljön på skolan är en viktig del i lärandet, säger Britta Högberg. Genom att låta ateljén vara hjärta i huset inspireras och utmanas elevernas lärande. Miljön blir som den tredje pedagogen.

Elvaåriga Emelie Ahlberg kommer för att titta till ett arbete som fortfarande är vått av färg. Hon vet precis vad som skiljer ett estetiskt lärande från ett traditionellt:

– Man måste ta reda på mera. Det blir svårare för oss. Det tycker jag är bra.

– Att förstå omvärlden handlar inte alltid om intellektuella processer, säger Riitta Tjörneryd. I ateljén vaknar lusten att pröva. Ju mer man gör, desto fler idéer får man. Världen öppnas upp.

Hon menar att hela samhället just nu har ett oändligt behov av att förstå att inte bara orden, utan också bilden är ett språk mellan människor.

– Barnen utvidgar sinnena och sättet att se. Vi har ju alla olika talanger i livet och de blir tydliga när man ska arbeta tillsammans. Skolmiljön blir också betydligt lugnare, eftersom vi slipper tävlingsmomentet när vi måste lösa problemen tillsammans.

I det senaste Östersjöprojektet har såväl Skapande skola (där pengarna kommer från kulturrådet) som länsstyrelsen, länsmuseet, och flera föreningar bidragit.

Går det då att mäta resultaten?

– Inte i siffror, svarar Monika Norén. Men efter att ha arbetat med barn i 35 år är jag ganska så säker på att det gör skillnad för kunskapen om det är roligt att lära sig.

Och vad ger det en konstnär?

– Man får oändligt mycket här. Jag känner ofta undran och glädje över konstens betydelse och kraft. Konsten stärker så tydligt elevers förmågor. Jag går ofta hem mer inspirerad, mer medveten om vår samtid, säger Riitta Tjörneryd.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons