Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

”Faust”, Joe Hill och orosmoln – vi minns kulturåret 2015 i Gästrikland

+
Läs senare
/

Gefle Dagblads kulturredaktör Kristian Ekenberg blickar tillbaka på kulturåret som gick i Gästrikland och kisar med bävan mot året som kommer.

När svångremmen dras åt är det lätt att fokusera på det som försvinner i kulturlivet. Med kultursamverkansmodellen och statens långsamma reträtt från kulturen utanför huvudstaden, lär vi tyvärr få anledning till att återkomma om hur det hyvlas mer från en redan blödande och fettsugen kultursektor.

Som sagt, det är lätt att fokusera på det negativa, och inte utan anledning, men när det händer positiva saker ska vi inte glömma bort att uppmärksamma dem. Därför kändes det roligt att kunna ge GD:s kulturpris i år till bibliotekarierna i Sätra, som trotsade motvinden med nedskärningar och allmän kulturpessimism och bjöd in till en veckas litteraturfestival i en stadsdel som kan behöva sådana ljusglimtar.

I våras presenterades en utredning om Gävle Symfoniorkesters framtid med tre tänkbara scenarion. Förra konserthuschefen Beryl Lunder lämnade över rodret till Örjan Hans-Ers, som har fått det svåra uppdraget att leda orkestern in i denna framtid. Att det blåser snålt kring de stora orkestrarna fick vi ett exempel på när Sinfoniettan i Västerås hotades av nedläggning, ett hot som sedan drogs tillbaka efter massiva protester.

LÄS MER: Här är GD:s kulturpristagare 2015

Inte bara det offentligt finansierade kulturlivet verkar under en ständigt hotande bila. Vi har skrivit en del om galleridöden, som har dragit med sig flera av Gävles gallerier in i den eviga sömnen. Men samtidigt ploppar det upp nya initiativ, om än i något mindre format. Som Kollakolla konsthantverks Galleri 7 kvadrat, som på en liten yta ändå ger en viktig utställningsplats åt konstnärer. Och har man ett lämpligt rum i den egna bostaden så räcker det för att skapa en kulturoas, vilket Dieter Stöpfgeshoff visade när han öppnade ett fotogalleri i Villastaden.

Ett av de namn som har förekommit oftast på dessa kultursidor under året är Anna Jörgensdotters. Inte nog med att hon skrivit en hyllad roman, ”Drömmen om Ester”, som vi publicerade ett utdrag ur. Romanen inspirerade även till en utställning på Konstcentrum som utgick från Ester Hennings konstnärskap.

En annan kvinna som drog uppmärksamhet till sig: Isabella Rossellini. Hon fick hela Sveriges kulturstrålkastare att riktas mot lilla Ockelbo, där folk gick man ur huse för att se hennes show i Wij Trädgårdar.

Annars är det två herrar som har dominerat 2015. Jag har dröjt lite med att nämna dem, av rädsla för att ni läsare ska vara så trötta på dem vid det här laget att ni slutar läsa. Men de går inte att undvika, så här kommer de: Joe Hill och doktor Faust från Folkteaterns storsatsning i gasklockorna.

Missa inte det senaste – följ GD Kultur på Facebook

Om ”Faust” har sagts så mycket redan att vi kan nöja oss med att konstatera att stora förväntningar infriades och att det är viktigt att kulturen då och då får ställa sig i centrum för offentligheten, även om notan som sedan landar blir blytung. Efter en trevande start på Joe Hill-året i Gävle, tog sig brasan under hösten med bland annat en urpremiär av AT Pegasus. Men de som hade väntat sig att Gävle kommun en gång för alla skulle acceptera Joe Hill med, säg, ett Joe Hill-monument i staden, blev besvikna.

Joe Hill-året uppmärksammades för övrigt i Gävles nya kulturhus, i Lättings gamla lokaler. Två gamla surdegshus som det inte händer så mycket med är Rådhuset och ett nytt stadsbibliotek.

En bister omvärld letade sig in i Gävles kulturliv, som i den fina aftonen till stöd för flyktingar på Spegeln och klimatloppet Run for your life som arrangerades av Riksteatern för att uppmärksamma klimatmötet i Paris.

Till det tråkigaste när året ska summeras – och gamla tidningar och kalendrar återbesöks – är att påminnas om de som inte längre finns med oss. I år har kulturprofiler i Gävle som Göran Severin, Charlotta Cederlöf, Jan Sterner och Ingvar Henricson avlidit.

Vågar man blicka framåt, med inledningens dystra ord i åtanke? Onekligen finns det orosmoln, men de är av ett mer diffust slag. Konkret finns det snarare ljusglimtar att se fram emot. Som att tryckfrihetsåret ska firas, med Gävle som epicentrum (det var här Riksdagen antog tryckfrihetsförordningen 1766). Vi får välkomna en fristadskonstnär. Och så ska det bli spännande att se vad det blir av det stora konstprojektet som pågår vid Gavlehov.

Gott nytt år!

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons