Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förvånansvärt frankt om svenska nazisympatier

En av de största dramasatsningarna någonsin i svensk tv har premiär på måndag. Kristian Ekenberg har sett SVT-serien ”Vår tid” är nu.

Annons

Kriget är slut. Stockholms gator exploderar av lättnad och feststämning. Men alla mungipor pekat inte uppåt. Många i den svenska eliten hade investerat såväl politiskt som ekonomiskt kapital i en tysk seger.

Till denna kategori hör krögarfamiljen Löwander, ägare av den anrika restaurangen Djurgårdskällaren, vars rykte under kriget varit som hemvist åt tysksympatisörer ur överklassen. Med krigsslutet sveper en ny tid in, med ungdomskultur och blicken mot det stora landet i väster, och den centrala frågan i ”Vår tid är nu” är huruvida familjen Löwander ska kunna anpassa sig till denna nya tid eller begravas med det gamla.

Familjen Löwander samlas i SVT:s

I festvimlet på Stockholms gator möts kökspojken Calle, på väg till sin första arbetsdag, och Nina, yngsta barnet i familjen Löwander. De stöter in i varandra och Calle stjäl en kyss från henne. Ett möte över klassgränserna som fortsätter på natten när det visar sig att Calles nya jobb är i köket på Djurgårdskällaren och de två möts igen.

Svettas i restaurangen gör också äldsta sonen Gustaf, restaurangens källarmästare, men av helt andra anledningar. Ekonomin är katastrofal, skulderna mörka moln och konkursen anas vid horisonten. I sin desperation ger han sig i lag med en grosshandlargangster som kommer att äventyra hela företaget.

”Vår tid är nu” har alla förutsättningar för att bli en lika stadig institution i tablån som Djurgårdskällaren är i Stockholms krogvärld.

Med krigets slut återvänder också sonen Peter, som med ett ord från den märkliga dagsaktuella debatten skulle kunna kallas ”godhetsapostel”. Hans tysksympatier i krigets inledningsskede är sopade under mattan och han har med sig judinnan och Förintelse-överlevaren Suzanne hem och förälskelsen lyser i hans blick.

Och från paradvåningen på husets topp, som ”tanten på taket”, vakar Helga Löwander över allt, dynastins matriark som genomskådar sina barns lögner med skarp blick.

”Vår tid nu” har kallats SVT:s största satsning någonsin och har redan fått en andra säsong, utan att ens första säsongen har haft premiär. En jämförelse har varit ”Downton abbey”, och det stämmer på så sätt att båda serierna skildrar över- och arbetarklass som samsas i samma hus, men ITV-serien ”Hotell Halcyon” är en ännu mer träffande jämförelse, måhända besvärande träffande.

Idén är att låta restaurangen vara ett mikrokosmos av folkhemmet och låta tidens konflikter – den sträcker sig från 1945 till 1962 – komprimeras så att de ryms i ett enda hus.

Trådarna som slängs ut är många, och man anar en förhoppning om att det inte bara ska bli två säsonger utan en långkörare, så här gödslas det med dramatik så att det räcker för flera säsongers vildvuxna intriger. Förutom den spirande Romeo och Julia-romansen mellan kökspojken och överklassdottern och restaurangens ekonomiska bekymmer, finns det en rad bihistorier som puttrar vid sidan av. Starkast av dem är det trevande förhållandet mellan Peter och Suzanne och hur hon kämpar för ett liv efter förintelselägrets död.

Läs mer: Fler krönikor och kommentarer av Kristian Ekenberg

Läs mer: Fler Skärmen-krönikor av Kristian Ekenberg

”Vår tid är nu” har alla förutsättningar att bli en lika stadig institution i tablån som Djurgårdskällaren är i Stockholms krogvärld. Public service visar musklerna med både etablerade galjonsfigurer ur svensk skådespelarelit (en perfekt castad Suzanne Reuter som matriarken) och nya fynd (den sprudlande Hedda Stiernstedt som Nina).

Med tiden kommer med all sannolikhet spåret med restaurangen som en metafor för folkhemmet att fördjupas, men det som står ut i de fyra första avsnitten är hur serien inte blundar för de starka nazistsympatierna som fanns i det svenska samhället och i synnerhet de kretsar som frekventerade ställen som Djurgårdskällaren.

Ett annat sådant exempel, då ur den aktuella romanutgivningen, är Sören Bondesons ”Lögnen är en annan sanning”. De stenarna har förvisso lyfts tidigare, men vi har inte tillräckligt noga granskat vad som krälar där under.

*

TV

”Vår tid är nu”

Av: Ulf Kvensler, Malin Nevander och Johan Rosenlind.

Medverkande: Suzanne Reuter, Hedda Stiernstedt, Mattias Nordkvist, Adam Lundgren,

Charlie Gustafsson, Peter Dalle med flera.

Premiär 2/10 i SVT

Annons
Annons
Annons