Annons

Himmel och helvete med Andersson

/

I kväll dansas en av Sveriges främsta koreografer på Gävle teater. Sanna Wikström fick mitt i en repetition tag i Örjan Andersson, koreografisk arbetsnarkoman av högsta klass – utan krav på att förstå:– Det är mitt jobb det här.

Det hörs nåt bullrigt bakom Örjan Andersson, mästerkoreograf, och han säger i andra änden av luren att han är på teatern och att det är folk i varje rum. Först tror jag att han är på Gävle teater och tänker springa dit, men sen får jag veta att han är på Skånes dansteater. Här repeterar han nästa verk, turnéproduktionen "Svart.Blå", med avstamp i Marguerite Duras poem "Les mains negatives".

Annars brukar det ofta vara musiken som får i gång Örjan Andersson. I kväll dansas hans "Name of the next song" på Gävle teater och här är det BJNilsens elektroniska musik som inspirerat. Han berättar hur Nilsen jobbar metriskt, jobbar med allt det som hörs i naturen, de långa flöden som omger oss.

– Det är elektronisk samtidsmusik där miljöerna skiftar, det är spännande. När ljudbilden förändras och koreografin får en annan betydelse.

Vad handlar "Name of the next song" om? undrar jag.

– Oj, det är ju två år sen den hade premiär, säger han "med handen på hjärtat".

– Jag får tänka...hur var det då?

Sen minns han att det började med ett 15 minuter långt solo skapat för dansaren Asher Lev.

– Vi utgick från ett bildmaterial, ett barockmåleri. Vi använde alldagliga scener och rörelser ur detta, ljus och mörker, och utvecklade det till ett längre verk för fyra personer.

Har du ändrat nåt på två år?

– Inga ändringar nån annan skulle märka, men jag är en sån som inte kan låta bli att peta.

Men många gånger handlar dina koreografier om tystnaden?

– Ja, i dansen får man avkoda. Musikaliteten, poesin och kroppen i rummet finns där även utan musiken. Dansen kommer nära, närmare än teatern.

Han berättar om det hårda arbetet i studion, hur han letar den där röda tråden som han förhoppningsvis hittar och kan nysta upp. För något år sen arbetade han i residens, ett längre tag, på Dalateatern med folkdansare och det som skulle bli föreställningen "Karmer kring blå", den dansades på Gävle teater förra året. Han var tveksam till folkmusikinblandningen först:

– Den hade lite töntstämpel. Men jag gick och såg folkdansarna och insåg att folkdansen är ett dansspråk som vilket dansspråk som helst, hur de använder kroppen som ackompanjemang, precis lika mycket som man gör på Operan i Stockholm.

Den som känner sin Örjan Andersson vet att han har sitt eget danskompani sen mitten av 1990-talet och vilken hög klass hans arbeten håller, samtidigt som han är oerhört produktiv.

– Det verkar som jag gör mer ju äldre jag blir, jag närmar ju mig de 50, säger han. När man är klar med ett verk uppstår en tomhet som är lite deprimerande, nåt man varit i 24 timmar om dygnet tar slut och man ska till ICA och handla två liter mjölk... Det blir en dipp där. Då är det lika bra att slänga sig in i ett nytt projekt.

När jag undrar om det handlar om nyfikenhet, opponerar han sig:

– Jag gillar att jobba med parallella projekt, göra talteater på Dramaten förra året var kul, se saker med nya ögon. Men det är inte så att jag går omkring och är nyfiken. Det är mitt jobb det här. Det är himmel och det är helvete.

Vi pratar konceptuell dans och kroppsinriktad dans, han värjer sig mot att det skulle finnas samtidskommentarer i hans egen. Men han gillar det poetiska, så kravet på förståelsen slänger vi båda över bord:

– När jag började gå på dans brydde jag mig inte om att jag inte alltid förstod. Man kan dra paralleller till musik, man sitter inte där och förstår Beethoven.

Tittar du mycket på annan dans?

– Inte så mycket, jag jobbar ju så mycket och ärligt talat var det länge sen jag såg något som fick mig så där... carried away.

Dansar du nåt i dag då?

– Det kan hända, i repetitionssalen för att visa några rörelser. Men inte på scen, inte på riktigt. Jag vet vilket ohyggligt jobb som ligger bakom, att dansa en hel kväll med all den koncentrationen i kroppen.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons