Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hit rymde ”Hundraåringen”

/
  • Slutstation: För de 48 kronor biljetten kostade kom Allan Karlsson till hållplatsen vid Byringe station.

Jonas Jonassons debutroman, om Allan Karlsson som rymmer från sitt eget 100-årskalas, blev en dundersuccé. Nästa år ska den bli film.

Annons

Vi åkte till sörmländska Malmköping där historien tar sin början.

Många är de svenskar som skrattat åt vändningarna i Jonas Jonassons ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Romanen handlar om 100-åringen Allan Karlsson som flyr både äldreboendet och sin egen födelsedag för att ge sig ut på äventyr. Hans resa börjar i Malmköping, norr om Flen.

En väsentlig plats för handlingen är även Byringe station, som ligger två mil därifrån. Framgångarna för boken har väckt läsarnas intresse för platserna.

– Det är många som vill veta var den där stationen ligger, säger Leif ”Buss-Leffe” Andersson som driver taxistationen i Malmköping.

Vid bussterminalen, där Allan Karlsson tar bussen i boken, är det tomt. Buss 202, som den heter i romanen, mot Strängnäs har redan åkt. Vi följer efter, förbi Hosjö station, kohagar och Björndammen mot Byringe station. Det var bara till Byringe som Allan Karlssons biljett för 48 kronor räckte. Han klev av och gick grusvägen ett hundratal meter till stationsbyggnaden. I verkligheten är stationen inte så övergiven som i boken. Här bor familjen Karlsson sedan 1977.

Kristina och Rolf Karlsson hade inte en aning om att deras hem figurerar i romanen, vars försäljning nu närmar sig en miljon. Det var en av deras döttrar som berättade nyheten. Nu har paret en ljudbok de lyssnar på för andra gången. Efter att ha förstått vilket hus de bor i har paret letat fram skylten ”Byringe” som legat gömd i ett uthus och spikat upp den på ena gaveln.

– Du är nog den tusende som kommer och tittar! Framför allt på helgerna är det många som glider förbi. En besökare gick runt till baksidan och konstaterade snabbt att det som står i boken inte stämmer. Fönstren är ju inte igenspikade med ohyvlade bräder.

Det omtalade stationshuset byggdes 1895 och användes fram till 1968. På den tiden gick spåret bara några meter från huset.1994 passerade det sista tåget. Och nu har nedmonteringen påbörjats. Elledningarna är borta, liksom växlarna.

– Snart ska rälsen också rivas upp, så ska det bli film får de snabba sig på, säger Rolf Karlsson.

Annons
Annons
Annons