Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Fotot som förenar

+
Läs senare
/
  • Foto i Sandviken: 2 x ur sviten Imaginary return av Riitta Tjörneryd, Skåne av Kajsa Kiuttu, Du vet inte åt vilket håll du går av Angelica Falkeling.
  • Enväldig jury. Riitta Tjörneryd.

– Jag har alltid tänkt att duvorna, det är alla döda människor, vart skulle annars änglarna komma ifrån?!

Riitta Tjörneryd reflekterar minst sagt ständigt över människor och kreatur, tankar och ting runtomkring sig. Medan vi andra ser duvor som ett obetydligt men befintligt inslag i torgbilden, kanske inte alls tänker på dem eller bara anser dem vara snuskiga lyfter hon deras fågelsjälar, ja, gör konst av dem.

Duvan, som i den kurdiska myten står för hopp och framtid, blir hennes klo in i fotografiet den här gången. Tillika har hon varit enväldig jury för den biennal som öppnar i dag på Sandvikens konsthall. Ja, hon slår nästan ut de andra deltagarna med sin egen utställning i utställningen Riitta, hennes verk är ju av den typen, naglar fast betraktaren i sin oförställdhet – är rent måleri, fast foto, en annan gång. Som ”Orienterare 2” – alldeles magnifik!

Ändå, fast det tar en liten stund, gillar jag att hon blandat upp sitt eget med det utvalda. På något sätt smälter det in, förstärker samtidigt som det bara milt understryker.

För det är ett stort men ändå ganska stramt urval Riitta Tjörneryd gjort. Jag förstår inte allt, några naturbetraktelser känns minst sagt vaga, men här finns också Linda Roswalls snygga kompositioner, Kajsa Kiuttus dråpliga ögonblick, ett glatt återseende av Kirsi Seliverstow, Terrie Warrens snapshots av lagom ruffiga mackar över hela världen, Carl-Johan Freerks läskigt genomlysta kompositioner, Sune Liljevall igen men mindre drömsk och rent av självporträtterande, konstnärerna Malin Wikström med nya idéer och Susanna Ottesen som varligt fotat graff i samma rum som konstnärerna Lena Wennbergs (bokstavligt!) fallande polaroider eller Anna Abrahamssons skickliga, svårt vita fotostoff. Här finns Angelica Falkeling kanske den mest nymodigt intressanta bland de utvalda, Lena Källberg med udda svärta och Sara Wennerqvist med ett känsligt öga för motiv, mycket väntan där känns det.

Och mitt i alltihop de där duvorna, Riittas återfödda duvor.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons