Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Katastrofområde Gävle

/

Han kommer ifrån i en paus från jobbet i taxin, just då i Sandviken, inspringande med färskaste målningen "Östertunneln" i händerna.

Annons

Så ser yrke:konstnär ut i dag. Peter Endahl delar sin tid mellan taxikörningar och målerisessioner, ofta sker båda på natten. Men inte samma natt?

Dock: Ett slags natt är också fond i hans måleri på Majoo, natten i det mörker som inte försvinner, mörkret efter katastrofen, den katastrof som drabbat Gävle: Den nertaggade Gudinnan, ett avbrutet torn på Sjömanskyrkan, Urbergsterrassens höghus med sprickor genom våningsplanen.

Som i en film. Som i en verklighet. Som i en stad, som på en arbetsplats där de som styr, där de med makt inte längre litar på människans okränkbara vilja och värde. Han målar bokstavligen sin dystopi, en "dålig plats", ett Gävle efter undergången – efter bränderna och efter att alla tidningar släckts ner. Alla de kända platserna i staden, bombade och taggade – och lämnade. Och han kallar dem vid namn: Rådhustorget, Furumovägen 14, Östertunneln. Människorna som överlevt stirrar utan blick på oss, en av dem ("Stigslund") medvetet målad i en gråtande-barn-tradition gör bara saken ännu läskigare.

Katastrofområde Gävle och Peter Endahl berättar om hur det började med att han snöade in på Detroit, läste allt på webben om bilbyggarstaden i USA som den 18 juli 2013 begärdes i konkurs. "Zombieland", han såg det skrivet längst upp på en skyskrapa. Och han drog långtgående men icke orimliga paralleller till den stad han ser varje dag, nya varsel, nya hot. Som den fiktive kollegan Robert de Niro i Scorseses "Taxi Driver" beger han sig ut i natten, ser det vi andra sover oss igenom: Utsattheten, våldet och den sociala isoleringen.

Utställningen på Majoo är en uppvisning i gråskala också där färgerna är en viktig markör, som en förstörare och som en förstärkare. Kraftfullt blir det och där gotiken och mystiken inte letar sig ner också polemiskt: Ett spökstädernas sociala och ekonomiska kaos till eftermäle. Dubbeljobbar vi inte så har vi ingenting. Att dela förefaller inte vara ett alternativ. Låt då hellre skiten brinna.

Peter Endahl ser inte längre det vackra i förfallet, inte längre som i ett gäckande sublimt skimmer, men han motar oss mot oss själva: Finns en möjlighet till motstånd? Han provar vår sköra blick.

Gävle var en av de städer som drabbades hårdast, skriver han, "med landets högsta arbetslöshet, högsta skatter, högsta kriminalitet och en växande laglöshet förvandlades staden till en ogästvänlig och mörk plats med dystra framtidsutsikter.Gävle tömdes snabbt på människor och stadens förfall var ofrånkomligt."

Fortsättning följer.

Sanna Wikström

Galleri Majoo:

Peter Endahl

Zombieland,

måleri

23.11-13.12

Annons
Annons
Annons