Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Krisläge för museer i Bosnien-Hercegovina

+
Läs senare
/
  • Materialet till utställningen
  • Svenska Jessica Gows bild från Naturhistoriska riksmuseet och konservatorn Peter Mortensen finns med i utställningen
  • Helen Traceys bild av surfare i Sydney, Australien, ingår i utställningen
  • Corneli du Plessis bild av skolbarn i Limpopo i Sydafrika ingår i

Strypta bidrag, en museibyggnad som förfaller och personal som får lön "då och då". Historiska museet i Sarajevo är bara ett exempel på hur kulturen har hamnat i kläm i Bosnien-Hercegovina.

Nyligen invigdes den svenska utställningen "A day in the world" på History Museum of Bosnia and Herzegovina. Ambassadörer och andra vip-personligheter trängdes kring fotografierna från världens alla hörn. Men vernissageglädjen kunde inte skyla över hur tufft klimatet är för kulturinstitutionerna i det tidigare krigshärjade landet.

I oktober 2012 stängdes Nationalmuseet i Sarajevo efter 124 års verksamhet. Det överlevde två världskrig, men klarade inte att ta sig ur det förödande ekonomiska ingenmansland som de sju Sarajevo-baserade kulturinstitutioner har hamnat i.

– De sju institutionerna, förvaltare av det historiska och kulturella arv som tillhör alla människor i Bosnien-Hercegovina, har blivit gisslan i ett land delat av etnisk-nationella gränser, säger Elma Hasimbegovic, chef för Historiska museet i Sarajevo.

När Daytonavtalet slöts 1995 efter år av krig överläts ansvaret för nämnda kulturinstitutioner till en statlig myndighet vars makt och ekonomiska möjligheter har minskat i takt med att serber, kroater och bosnier i statsliknande subnationella enheter velat framhålla sina respektive särintressen. Eftersom det inte finns något fungerande kulturdepartement på statlig nivå fördelas i princip inga bidrag till löner eller underhåll av samlingarna.

– Ett väldigt komplicerat och extremt dysfunktionellt politiskt system i Bosnien-Hercegovina tillåter politikerna att känna sig rätt säkra trots att de inte gör sitt jobb, trots att de skyggar från sitt ansvar – utan att över huvud taget ha några skuldkänslor för det, säger Elma Hasimbegovic.

Historiska museet har också fått kämpa mot nedläggning. Trots att museibyggnaden utvändigt bär synliga spår efter kriget och det är stor fara för att samlingarna på sikt ska förstöras vägrar Elma Hasimbegovic och hennes personal att sluta kämpa. De har tagit kontakt med internationella samarbetspartners, nätverkat och bytt utställningar med andra museer. Att visa en utställning som "A day in the world" är ett viktigt led i att visa omvärlden att man inte har gett upp.

– Vi bestämde oss för att ändra strategi och inte vänta på att politikerna ska göra sitt jobb utan arbeta oss upp från botten och se vad vi själva kan göra. Ett led i det är att skapa medvetenhet om vikten av att bevara kulturarvet och sprida informationen om vår belägenhet också internationellt, säger hon.

Sara Ullberg/TT

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons