Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Slink in och lyssna en stund

/
  • Thomas Bjelkeborn har satt upp mikrofoner inne i Kulturkiosken i Gallerian Nian och skapat ett rum i rummet.
  • Ljudinstallationen ”Ett rum i rummet” skapas av Kulturkioskens egna ljud, förstärkta av mikrofoner, och skapar nyfikenhet hos lyssnaren.

Utanför är det lunchstress och shoppningbefrämjande (antar jag) easy listening-jazz. Inne på Kulturkioskens tillfälliga hemvist på nedre planet i Gallerian Nian mitt i Gävle är stämningen påtagligt annan.

Thomas Bjelkeborn har skapat ”Ett rum i ett rum” som han helt rakt på sak kallar sitt ljudkonstverk som från och med måndagen och fram till sista augusti och upplevelsen när man kliver in i det avskalade, stora utrymmet där en klädbutik tidigare huserade är verkligen att man kliver in i ett annat rum – ett kontemplativt, stilla rum, med dess egna ljud förstärkt av mikrofoner utplacerade i rummet (var vet man inte riktigt, och det är heller inte viktigt) och de där rumsljuden sluter in en i en kokong. Och det låter både tryggt och spännande på en och samma gång.

– Det finns alla möjliga varianter på den här själva idén, jag är inte ensam om den, säger Thomas Bjelkeborn.

Han själv har gjort den förut, när Kulturkiosken höll till på förra stället. Där blev han fascinerad av ett ljud i lokalen, ett ljud som lät helt gammalt, som nåt slags ställverk säger han.

Och till den här installationen hade han beställt några motorer från Kina, för att få till nånting liknande. Men på grund av ett missförstånd skickades de tillbaka.

– Försynen, säger Thomas Bjelkeborn.

Samma försyn som också gjorde att kablarna var för korta så han inte kunde ta in ljud från gallerian utanför.

Försynen, alltså, och samtidigt en strävan efter perfektion, säger han. För att i nästa andetag förklara att han ser sitt verk som en oas, att man kan gå in där i Kulturkiosken och bara sitta och fundera, på vad som helst.

Jag hör något som låter som små droppar, oregelbundet, men nyfikenthetskittlande – är det vatten som droppar? Eller är det nånting helt annat? Ljuden förändras, hela tiden.

Det är också meningen, säger Thomas Bjelkeborn, för honom är det föränderliga, det som är som livet självt, som är det intressanta.

Och det gör också ”Ett rum i ett rum” till en installation att återvända till – vägarna förbi tycks man ha hela tiden och det är mycket enkelt att slinka in och lyssna en liten stund.

Lisa Pehrsdotter

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons